1963 De voorzet
maandag 12 januari 2004

Zoals bekend bestaat dit jaar de sportvereniging Honselersdijk 40 jaar, en in het kader daarvan is het de bedoeling om wekelijks iets leuks, opmerkelijks, of anderszins interessants uit die afgelopen 40 jaar in het clubblad te plaatsen. Bij het doorsnuffelen van al die stoffige spullen vraag je je dan toch af: hoe is die club eigenlijk begonnen? De alleroudste schriftelijke overblijfselen van die oprichting (het lijkt wel archeologie) die ik kan vinden betreffen de notulen van een vergadering van 18 April 1963, ik citeer:
"Verslag van een vergadering van Honselersdijkse burgers ..... waarbij door de aanwezigen is besloten een Honselersdijkse sportvereniging op te richten".
Zij is dus nog niet opgericht maar men gaan het wèl doen. Aanleiding hiertoe was "... dat de raad [de Naaldwijkse gemeenteraad] op een gegeven moment besloot tot het aanleggen van sportvelden aan de Johan van Oldebarneveldstraat." Dat was al in 1961 of wellicht nog eerder maar, politiek verandert nooit, tot dan was er niets daadwerkelijk aan gedaan. Dat het oprichten van een vereniging niet zonder haken en ogen kon zien we in het begin van het verslag, waar in het kort de voorgeschiedenis van deze vergadering (we hebben het dan over 1962) uit de doeken wordt gedaan:
"...dat dit een sportvereniging moest worden die voor iedere Honselersdijkse sportminnaar open zou moeten staan en die uitsluitend op werkdagen zou moeten spelen, dus beslist niet op zondag. Een ieder was enthousiast, edoch, de Rooms Katholieke geestelijke leiding oordeelde dat het Rooms-katholieke volksdeel hier niet aan zou kunnen meewerken, zodat deze mensen zich terugtrokken."
De vergadering gaat verder uiteraard over een sportvereniging, maar gras en veel mannen, dan weet je eigenlijk al welke kant het opgaat (en dan is er nog niet eens over een kantine gerept):
"Tijdens het gesprek is steeds meer over Voetbal vereniging gesproken. Nu wil Mej. Van der Wel duidelijk onderstreept zien dat er sprake is van een sportvereniging, daar zij anders vreest dat het vrouwelijke volksdeel van Honselersdijk ook niet mee kan werken. Door alle aanwezige heren wordt terstond instemmend gemompeld en geknikt." Ja ja.
In het verdere verloop van de vergadering wordt er dan ook nog terloops gedacht over zaken als het aantal velden, en een sintelbaan voor athletiek, maar verder gaat het voornamelijk over, hoe kan het anders, financiën. In een volgende vergadering, op 25 April 1963 wordt uiteindelijk als één van de doelen gesteld om voetbal, korfbal en handbal te gaan bedrijven (van die laatste twee sporten is bij mijn weten nooit iets terecht gekomen), terwijl een maand later daar ook nog eens volleybal bij kwam. Dat laatste idee werd als eerste ingelost, want binnen een jaar waren zo'n 60 Honselersdijkers wekelijks fanatiek aan het volleyballen in een hal van de Groenteveiling.

Zoomin'