Het eerste pakt de derde periode
zondag 13 mei 2012

Het is S.V. Honselersdijk niet gelukt om een beslissingswedstrijd af te dwingen. Ondanks de mooie winst op FC Maense, was het gelijke spel van Lombardijen bij Rijnmond Hoogvliet Sport genoeg voor Lombardijen om het kampioenschap in de 3e klasse binnen te halen. Zij hebben de onderlinge tweestrijd het langst volgehouden. Cruciale wedstrijd van ons was wel de verloren thuiswedstrijd tegen de kampioen die ze zelf omschreven als “Miraculeuze Winst”. Onze felicitaties gaan dus naar de spelers en begeleiding van Lomardijen en wensen ze veel succes in de 2e klasse.

S.V. Honselersdijk had vooraf dus nog een hele kleine kans maar dan moest er zeker gewonnen worden tegen het technisch sterke FC Maense. Deze ploeg had ook nog kans op een periode titel dus een cadeautje zat er niet in. De wedstrijd was nog geen 2 minuten oud en de bal lag al op de stip voor S.V. Honselersdijk. Rino werd vastgehouden in het strafschopgebied en de scheidsrechter wees gedecideerd naar de stip. Penalty en geel voor de verdediger van FC Maense. Veel protesten aan de kant van FC Maense, maar de scheidsrechter bleef bij bij zijn standpunt. Aanvoerder Morad hield zijn zenuwen in bedwang en scoorde beheerst de 1-0. Dit doelpunt werkte als olie op het vuur voor onze tegenstander. FC Maense ging volop in de aanval en dat leverde in de 4e minuut een vrije trap op net buiten de 16 meter na een licht duwtje van Rino. De vrije trap belandde buiten bereik van keeper Martijn op de binnenkant van de paal en zodoende kwam S.V. Honselerdijk goed weg. Het spel volgde op en neer voor zowel kansen voor FC Maense als voor S.V. Honselersdijk, met toch wel de beste kansen voor S.V. Honselersdijk. In de 30e minuut een grote kans voor de dijk. Morad pikte de bal op na te zacht terugspelen en omspeelde de keeper. Bij de achterlijn legde hij de bal terug maar de inzet van Mike werd over het doel verwerkt. Het grote gevaar van FCMaense was dat ze sterk waren in de snelle omschakeling. Er ontstonden dan 1 tegen 1 situaties waar onze verdedigers alle zeilen moesten bijzetten tegen de snelle aanvallers van FC Maense. Dit leverde wat gevaarlijke situaties op, maar keeper Martijn was in vorm en ook de hard werkende Said had een noodzakelijke overtreding nodig en dat leverde hem het enige geel op voor S.V. Honselersdijk in deze wedstrijd. Ondanks verwoede pogingen van onze tegenstander ging S.V. Honselerdijk toch rusten met een minimale 1-0 voorsprong.

De tweede helft werd het wat rumoeriger aan de kant van FC Maense. Naarmate de wedstrijd vorderde werd er veelal op de scheidsrechter gemopperd maar FC Maense mocht van geluk spreken dat na 6 minuten in de tweede helft de aanvoerder niet van het veld gestuurd werd, na 2 keer dezelfde overtreding op Joost. De eerste keer trok de scheidsrechter geel maar bij de tweede overtreding hield hij de kaart op zak. In de 52e minuut trok FC Maese de stand toch onverwachts gelijk. Hierna was het toch wel S.V. Honselersdijk die recht had op de overwinning. De ruimte werd dan ook wel geboden door FC Maense. In de 60e minuut werd Leon in de diepte weggestuurd en daarna lag hij de bal breed op de vrijstaande Mike. In plaats van te schieten probeerde hij de keeper te omspelen maar dat leverde alleen een corner op. Even daarna claimde heel FC Maense nog voor een strafschop maar de goed leidende scheidsrechter Spaans zag hier geen overtreding in.

Het venijn zat, net als zoveel keren, in de staart . Was het eerst een vrije trap van Leon die de paal raakte maar 2 minuten later was het wel raak uit een corner. Het uitzicht werd door Rico belemmerd waardoor de bal in 1 keer in het net plofte: 2-1 (zie foto). Met nog 5 minuten te gaan moest de wedstrijd uitgespeeld kunnen worden en dan afwachten wat Lombardijen doet. De vlam sloeg nog even in de pan toen er een fikse overtreding gepleegd werd op Mike en de speler van FCMaense gelijk rood kreeg. Commentaar van een medespeler leverde ook zijn 2e gele kaart op en die kon ook vertrekken. De laatste minuten werd de bal achterin bij S.V. Honselersdijk rond gespeeld aangezien FC Maense het wel goed vond en S.V. Honselersdijk ook geen risico meer nam. Er werd ook geen tijd bijgeteld en zodoende floot de scheidsrechter precies na 90 minuten af.

Na afloop bleek dat Lombardijen gelijk had gespeeld en S.V. Honselersdijk dus de nacompetitie in gaat met de derde periodetitel. Ik denk dat dit een geweldige prestatie is van de mannen van Piet en Frank en begeleiding. Wie had gedacht dat S.V. Honselersdijk zou strijden om het kampioenschap en op de laatste speeldag nog kansen had. Er volgen nu nog een paar zware wedstrijden voor een plaats in de 2e klasse. Op 19 mei staat de eerste wedstrijd tegen PPSC in Schiedam gepland. Met steun van ons trouwe publiek hopen we op een goed resultaat.

Opstelling: Martijn van der Hoek; Roel van Meurs (-85, Niels Bransen), Leon Strik (-64, Michel van Giesen), Rino Vijverberg, Rico Kok; Leon de Brabander, Frank Vellekoop, Said Aouladsaid (geel); Mike Mast, Joost Zandvliet (-80, Tom Gram), Morad Naimi (A).

Jan de B

Sosef & v/d Knaap