1967-1968 Vooral verschillen
maandag 8 maart 2004

Natuurlijk, het is een periode van veertig jaar. En natuurlijk, we hebben het – dit keer – over 1967. Maar wat me tot nu toe vooral opvalt, is dat alles zo ánders was.
1967, het jaar waarin de Torrey Canyon kopje onder ging, het jaar ook van de Zesdaagse oorlog in het Midden-Oosten, en het jaar waarin de QEII te water werd gelaten. Maar ook het jaar waarin het eerste van SV Honselersdijk, in het 3e jaar van haar bestaan, promoveerde naar de eerste klasse van de afdeling Den Haag, de HVB.
Maar zó`n andere tijdgeest. Het bestuur is niet bevreesd, getuige het jaarverslag, voor een afgang in de eerste klas. Want met een goede training en clubgeest moet het toch mogelijk zijn om in de middenmoot te eindigen. En, ach en wee, de trainer krijgt zo gauw de schuld. Dus ontzie die goeie man alstublieft in het nieuwe seizoen, mochten de resultaten wat tegenvallen!
Het tweede eindigde het seizoen als tweede, het derde – u raadt het al? – óók als eerste. Aan de overige elftallen worden nog minder woorden besteed dan tegenwoordig: Wat de overige elftallen betreft kan alleen gezegd worden dat ze haar best hebben gedaan om zo hoog mogelijk te eindigen. Zo, steek die veer maar ergens in!
Zeven seniorenteams overigens, aan het einde van het derde seizoen. In de jeugd hobbelden er 7 elftallen over de velden. Vijf junioren- en twee pupillenteams (D-junioren). Zowaar geen kleinigheid, aldus – nog steeds – het jaarverslag.
Middels een loterij – de kansrijkheid daarvan wordt tegenwoordig flink in twijfel getrokken, gelukkig hebben we een moderne variant in de vorm van de 3X+ – werd in het seizoen dat nu centraal staat een deel van het geld bijeengespaard voor het plaatsen van zitbanken. De voorlopers van de tribune.
De kaartclub draaide (ook?) toen goed. Inderdaad ja, de huidige activiteit had z`n voorganger(s). In ieder geval `t Natje, als ik me niet vergis. Gaat er zoveel mogelijk heen!
Een feestavond hadden ze `toen` ook al. Met een heuse tombola. Waarvan de prijzen grotendeels door de Honselse middenstand werden geschonken! En, dit zal de harten van velen een paar tikken laten overslaan, de Francis Brothers! Dit zal ongetwijfeld een feest der herkenning zijn voor enkelen onder ons. Naast genoemde broers Fransen (in `67 nog niet voorhanden, nu wel: www.tableaudelatroupe.nl/2001/francis_brothers.htm) – helden van weleer, die naar het schijnt nog steeds muzikaal van zich laten horen! – was overigens ook de aanwezigheid van de heer Westgeest het vermelden waard. Kennelijk een beroemdheid, in die tijd.
Sommige passages kan je via `copy paste` overigens probleemloos overhevelen naar een jaarverslag van meer recente datum. Zo kregen donateurs in het vervolg geen clubblad meer, daar de kosten hoger uitvielen dan het donatiegeld. Tegen een extra vergoeding kon men alsnog wekelijks over zijn of haar lijfblad beschikken. Een lijfblad dat de adverteerders indertijd eens per twee maanden kregen toegezonden.
Topschutter C. van Dijk ging de club overigens helaas verlaten. En er werd in het seizoen `66/`67 besloten drie avonden in de week te gaan trainen. Wat – naar ik aanneem – een uitbreiding betekende. En weer heerlijk jaren `60 tijdgeest: het is te hopen dat deze avonden goed bezet zijn, het is goed voor de conditie en voor de trainer is het ook niet leuk als er geen gebruik van wordt gemaakt.
De uitsmijter bewaarden ze ook toen voor het laatst: moge God ons de kracht geven om alles zo goed en eerlijk mogelijk te doen voor onze sportvereniging. Er zullen er zeker zijn, die een jaarverslag ook nu nog graag zó zouden afsluiten. Zonder hier een oordeel over uit te spreken, durf ik – eveneens tot slot – wel te stellen, dat je daar anno 2004 niet meer mee hoeft aan te komen…

Van Dijk Brouwer Installatietechniek