Het eerste toont veerkracht
zaterdag 19 april 2008

63% van de stemmers op de poll geloofden in de veerkracht van ons eerste elftal. Het beloofde vooraf een spannende zaterdag te worden voor een ieder met een Honsels hart. Op een redelijk druk bezocht sportpark won het eerste op een hobbelig hoofdveld met 2-1 van FC Maense.

Het leek erop dat onze keeper de wedstrijd aan zich voorbij moest laten gaan, maar 15 minuten uitstel en hulp van de medische staf zorgde ervoor dat alle 3 (!) opgeroepen wisselkeepers niet in actie hoefden te komen. Hoofdtrainer Marcel Wieser heeft t.o.v. afgelopen week weinig reden tot wisselen, alleen Peet van der Kraan verving Mink Kuiper. De eerste kans van de wedstrijd was voor FC Maense. Zij kwamen in de 14e minuut op een 0-1 voorsprong door een schitterende vrije trap van Mike Freire. Honselerdijk nam direct het initiatief over en kreeg kansen. Waar Robbie eerst nog miste, scoorde Tom Lobert de verdiende 1-1 uit de rebound van een teruggesprongen schot op de paal van Mike. In de 35e minuut kwam Honselersdijk verdiend op voorsprong door een kopbal van Patrick Kester na een voorzet van Mike.

In de tweede helft was er voor de toeschouwers (die op de hoogte werden gehouden van de overige tussenstanden) meer spanning langs het veld dan dat er goed verzorgd voetbal op het veld te zien was. Beide teams kregen niet veel mogelijkheden. Honselersdijk had de meeste (3), FC Maense in de 85e minuut de beste. Zonder doelpunten werd de eindstand 2-1 waarna de goed leidende scheidsrechter werd bedankt voor bewezen diensten en het rekenen kon beginnen.

De KNVB kan het zichzelf in dit soort gevallen veel makkelijker maken door (net als in het betaalde voetbal) het doelsaldo te laten belissen. Nu volgen voor het eerste 3 beslissingswedstrijden in een halve competitie tegen PEC Den Haag, YVV de Zwervers en Rijnmond Hoogvliet Sport (thuis, uit en neutraal terrein) om te bepalen wie op de 11e (= degradatie) plaats zal eindigen. Voor ons betekent dit na deze 3 wedstrijden of degradatie of directe handhaving vanwege het doelsaldo in de reguliere competitie.

Waar twee weken geleden nog werd getekend voor een nacompetitie-plaats, was het eerste vandaag op een haar na direct veilig. Nog drie finales te gaan, word vervolgd...

Opstelling:
Tom van Schie (A); Niels Brandsen, Roel van Meurs, Niels Lobert; Rino Vijverberg, Peter van der Kraan, Robbie de Brabander (-58, Morad Naimi); Tom Lobert, Patrick Kester, Mike Mast

Andere wissels:
Mink Kuiper, Lex Ophorst, Peet van der Valk, Frans van Dijk, Janco Koole