S.V. Honselersdijk in het nieuws
maandag 9 mei 2005

Hans Bos geeft als vanouds een kraak heldere analyse over S.V. Honselersdijk. Integraal uit de Westlandsche Courant van vandaag: 'Eind goed al goed voor Honselersdijk. Op de slotdag van het seizoen stelde Honselersdijk in de uitbeurt tegen NTVV het verblijf in de tweede klasse veilig. De 1-1 eindstand volstond, omdat Stellendam de sportieve plicht vervulde met een 2-0 zege bij Maasdam.
NTVV en Maasdam spelen nu eerst een beslissingswedstrijd wie rechtstreeks degradeert en wie nog een herkansing krijgt in de nacompetitie. Strijen werd de échte kampioen, maar ook een opgelucht Honselersdijk vierde feest alsof het kampioen was geworden.
De vreugde na het laatste fluitsignaal van uitstekend spelleider Cees van Duijn (Katwijk) was begrijpelijk. Na prima duels in de voorbereiding, waar op het eigen toernooi goed werd gespeeld tegen 's-Gravenzandse SV en Naaldwijk durfde trainer Roy Wasmus bij de aftrap wel in te zetten op een periodetitel. Het kwam er in de praktijk geen moment van. Een waslijst van geblesseerde spelers was er mede de oorzaak van. Honselersdijk mist bovendien een ware leider in het veld en de jonge formatie kan eigenlijk wel wat meer routine gebruiken.
Het werd een seizoen van hangen en wurgen. Nadat IJVV De Zwervers uit de competitie was gehaald en de nieuwe ranglijst was opgemaakt, zag het er lang somber uit voor Honselersdijk, dat wel de regie zelf in handen hield en aan winst tegen NTVV voldoende had om in september voor het negende seizoen als tweedeklasser aan een nieuwe puntenreeks te beginnen.
Oranje
Er stond voor Honselersdijk weer wat op het spel en dus werden de troepen gemobiliseerd. Nieuwe Tonge kleurde oranje. Niet alleen door de clubkleuren, maar ook door de ontstoken rookpotten. Binnen de krijtlijnen toonde Honselersdijk zich een hecht collectief. Twee seizoenen terug kreeg de competitie een vervolg met een promotiewedstrijd tegen Lyra. Honselersdijk redde het niet en bleef tweedeklasser. Het werd een feest bij gastheer Maasdijk en later op De Strijphorst. Nu was de inzet degradatie te voorkomen. NTVV, ook kandidaat om af te dalen, had de eerste onderlinge confrontatie tussen de kassen met 3-1 verloren. In negentien beurten hapten beide ploegen liefst elf keer in het zand.
De return in Nieuwe Tonge was voor Honselersdijk illustratief voor het hele seizoen. Er werden veel kansen gecreëerd, er werd een voorsprong genomen en ook weer verspeeld en tot de allerlaatste minuut kon het duel nog alle kanten op. Het punten morsen bleef nu zonder gevolgen dankzij de winst van Stellendam.
Roy Wasmus had de keuze in de basis tussen Mike Mast en topscorer Patrick van der Ende. Het werd Mast en Van der Ende schikte zich volwassen in zijn rol. Op trammelant zat niemand in de beslissende week te wachten. Toen Rendy van der Ende na een kwartier voorbereidend werk van Patrick Kester en Peter van der Valk tot 0-1 promoveerde, zocht hij als één van de eersten zijn broer op. Het bloed kruipt toch waar het niet gaan kan. Bij de aftrap van de tweede helft loste Van der Ende Mast af en kreeg direct een dot van een kans op 0-2. Succes bleef uit en NTVV bleef zo in de race. Doelman Tom van Schie onderscheidde zich met een aantal prima ingrepen.
Toen Christiaan Kievit aan de aandacht van Tom Lobert ontsnapte en met nog een half uur spelen 1-1 op het scorebord bracht, groeide de spanning. Van Schie en defensie bleven echter overeind, waardoor de terugreis veel weg had van een schoolreisje in een cateringbus en de aankomst op het eigen sportpark een feestelijk karakter had.

Opstelling Honselersdijk: Van Schie; Van Velden, Kester, Koole, R. van der Ende; Noordermeer, Lobert (Heskes), Bouwman; Kester, Van der Valk (Scheffers) en Mast (P. van der Ende).'

Sosef & v/d Knaap