S.V. Honselersdijk alweer in het nieuws
woensdag 6 april 2005

Er zijn van die uitspraken in de voetballerij 'of je doet bovenin of onderin mee'. Dan is het spannend en dat geeft aandacht en publiciteit. Of het waar is? In ieder geval besteedt de Westlandsche Courant tot ons genoegen veel aandacht aan het eerste elftal. Deze keer in de Westlandsche Courant een interview van Bas v.d. Berg met Sander Noordermeer: 'Honselersdijk heeft alles in eigen hand'. Ook voorzitter Jan Bogaard komt aan het woord. Lees het volledige interview deze keer met foto: 'Sander Noordermeer is pas twintig jaar, maar heeft bij Honselersdijk al veel meegemaakt. De gedreven middenvelder was met zijn ploeg al eens in een promotie-/degradatiestrijd gewikkeld en de oranjehemden worden in de eindfase van deze voetbaljaargang geconfronteerd met grote onzekerheid. IJVV De Zwervers is er verantwoordelijk voor dat de competitie in de tweede klasse D op zijn kop dreigt te worden gezet. De Rotterdammers zijn tijdelijk uit de competitie genomen nadat Dimitri Metgod, de zoon van John Metgod, de trainer van Excelsior, zich niet kon beheersen tegen Die Haghe en de wedstrijd moest worden gestaakt. Het gevolg was dat de ploeg drie punten in mindering heeft gekregen en de kans is niet ondenkbeeldig dat de club deze competitie alsnog kan vergeten. In dat geval zou Honselersdijk in één klap vrij van degradatiezorgen zijn.
Het is een situatie die voor de voetbalclubs helemaal nieuw is. Sinds de KNVB forse straffen uitdeelt aan clubs van wie de spelers zich misdragen, is het hek van de dam. "In theorie kan het betekenen dat een club die een periodetitel heeft gepakt, uit de competitie kan worden gezet als deze straf krijgt", zegt voorzitter van Jan Bogaard van Honselersdijk.
"Als IJVV De Zwervers de beroepszaak verliest en alsnog uit de competitie wordt genomen, is de kans aanwezig dat clubs die twee keer van De Zwervers hebben gewonnen zes punten moeten inleveren. Voor Honselersdijk zou het betekenen dat we uit de problemen zijn. Ik wil er wel aan toevoegen dat ook zonder verdere straf voor De Zwervers wij een goede kans hebben om degradatie te ontlopen. Ik heb de afgelopen twee zaterdagen weer eens ouderwets genoten van mijn club. De inzet was zó formidabel dat ik denk dat de spelers veel zelfvertrouwen hebben gekregen voor de nog resterende wedstrijden."
Saamhorigheid
Ook Sander Noordermeer is van mening dat de stemming door het resultaten tegen HVO (2-0) en Maasdam (3-0) weer goed is. "In mijn ogen kan er weinig meer fout gaan. De spelers hebben bewezen dat de saamhorigheid groter is dan ooit. We moeten nu in staat worden geacht deze lijn volgende week zaterdag tegen NSVV door te trekken. Als we die wedstrijd winnen, zal een grote last van onze schouders vallen. Want hoe je het ook bekijkt, het is een heel matig seizoen. We zijn achtervolgd door pech en blessures en dat heeft z'n uitwerking gehad op de prestaties."
Sander Noordermeer is een Honselersdijker in hart en nieren. Zijn eerste trainer bij de pupillen was Patrick van der Ende, momenteel zijn ploeggenoot nota bene. In zijn juniorentijd vormde het kampioenschap met het A1-elftal het absolute hoogtepunt. "In dat elftal zaten jongens met wie ik nu weer samenspeel", blikt Noordermeer, in het dagelijks leven werkzaam als sportdocent, terug.
Karakter
"We weten precies wat we aan elkaar hebben. We speelden in A1 en nu weer in de hoofdmacht geen oogstrelend voetbal, maar voetballen op karakter. We hebben het ontlopen van degradatie nog volledig in eigen hand. We moeten niet zozeer kijken naar hoe het met De Zwervers afloopt, maar voor onze eigen kansen gaan. Dat hebben we dit seizoen ook gedaan in de competitie voor spelers tot 23 jaar. Het gevolg is geweest dat we door hard werken op 4 juni in de finale staan tegen Naaldwijk of Westlandia."
De middenvelder is een voetballer met aanvallende impulsen. Hij is ook een harde werker die de kunst verstaat een tegenstander uit te schakelen. "Ik heb goede hoop dat het volgend jaar beter gaat met het elftal. De spelers zijn volop in ontwikkeling en dat moet zich volgend seizoen vertalen in betere prestaties. Trainer Roy Wasmus praat veel met de spelers op de training. Aan hem ligt het niet dat we zo laag staan. Hij is voor ons een ideale trainer die de zaak op scherp kan zetten." Sport, en voetbal in het bijzonder, is alles voor Noordermeer. "Ik volg een opleiding sportmanagement en geef onder andere spinningles bij The Experiens in Naaldwijk. Daarnaast train ik C2 van Honselersdijk. Ik heb zelf een prima jeugdopleiding gehad en wil zo iets terug doen."

Condubouw