S.V. Honselersdijk in het nieuws
dinsdag 29 maart 2005

Honselersdijk heeft nog hoop, opent Bas v.d. Berg in de Westlandsche Courant. Het verslag is zeker de moeite waard om in z'n geheel te plaatsen en met de opstelling. 'Honselersdijk heeft de laatste strohalm gegrepen om degradatie uit de tweede klasse wellicht nog te voorkomen. Er móest in Vlaardingen van HVO worden gewonnen en de Westlanders slaagden met vlag en wimpel: 0-2. De ploeg van trainer Roy Wasmus moest het in hoofdzaak hebben van counters via de twee lange spitsen Patrick Kester en Peter van der Valk om bij HVO te overleven. Daarin werden de vele meegereisde supporters niet teleurgesteld. Hoewel in het eerste half uur veel hachelijke momenten te zien waren voor het doel van keeper Tom van Schie, werd er niet gescoord. Enerzijds omdat goed werd verdedigd, anderzijds omdat de Vlaardingers teveel balverliefd waren. In een fase dat Honselersdijk onder de voet dreigde te worden gelopen, redde verdediger Ard Koole uit een hoekschop op de doellijn en ranselde doelman Tom van Schie een kopbal van Frank van der Meer uit zijn doel.
Honselersdijk dreigde voor rust steeds meer te bezwijken, maar had ter elfde ure het geluk aan zijn zijde. Uit een van de spaarzame counters kopte Patrick Kester de bal uit een voorzet van aanvoerder Patrick van der Ende fraai binnen: 0-1. De voorsprong was tegen de verhouding in, maar niemand die er zich iets van aantrok. De enige die namokte, was de pas 17-jarige doelman Patrick Brown van HVO.
"Omdat er scouts waren van betaalde voetbalclubs, wilde ik me extra bewijzen. Bij het eerste doelpunt van Honselersdijk ging ik echter in de fout door al naar de hoek te gaan voordat de bal werd ingekopt. De strafschop was onhoudbaar voor me", aldus de zoon van oud-'s-Gravenzandse SV aanvaller Glenn Brown.
Kort voor rust laaiden plotseling de emoties hoog op toen Eray Kocman van HVO een rode kaart kreeg. Hij ging er met een gestrekt been zó hard in tegen Tom Lobert dat hij gelijk mocht vertrekken. "Misschien paste het wel niet in het beeld van de wedstrijd, maar zo'n overtreding is alleen maar goed voor rood", aldus arbiter Cees Brouwer.
Strategie
Omdat tegen tien tegenstanders spelen niet altijd voordelig is, veranderde trainer Roy Wasmus in de rust de strategie. "Om geen risico's te nemen, zag ik niet graag alleen maar lange ballen op onze twee spitsen. We moesten veel meer aan de opbouw van de aanvallen werken en proberen de bal in de ploeg te houden. We zijn daarin goed geslaagd. Het is een hele opluchting dat we gewonnen hebben. Bij een nederlaag had ik het niet meer zien zitten en waren we bijna al gedegradeerd. Toch is over het verdere verloop van de competitie nog niks te zeggen. Vooral omdat De Zwervers, naar aanleiding van ongeregeldheden tegen Die Haghe, tijdelijk uit de competitie is genomen en drie punten in mindering heeft gekregen."
In de tweede helft bleef Honselersdijk met keihard werken overeind. De thuisclub zocht al die tijd naar het juiste concept en moest zich in de laatste minuten grotendeels tot verdedigen beperken. Het overwicht van de Westlanders was op een gegeven moment zó groot dat de 2-0 voor het oprapen lag. Uit een pass van middenvelder Sander Noordermeer kreeg Patrick Kester een uitstekende mogelijkheid de overwinning veilig te stellen. Maar op weg naar doel verloor hij de sprint van een HVO-verdediger en was de kans voorbij.
Het was toch uiteindelijk Honselersdijk dat de langste adem had. Verdediger Earl Ritveld nam op de valreep invaller Joey Heskes in de heupzwaai. Voor scheidsrechter Cees Brouwer zat er niets anders op dan een strafschop te geven. Aanvoerder Patrick van der Ende, die vrijwel de gehele wedstrijd zijn ploeg op sleeptouw nam, scoorde onberispelijk vanaf elf meter: 0-2.
Scheidsrechter Cees Brouwer gaf een rode kaart aan Eray Kocman van HVO en geel aan Sander Noordermeer van Honselersdijk.
Opstelling Honselersdijk: Van Schie; Van Velden, Lennart Kester, Koole, Van der Meer, Noordermeer, Lobert, Vijverberg, Patrick Kester, Van der Ende, Van der Valk (Heskes).

Prins Group