Twee minuten voor twaalf voor Honselersdijk
vrijdag 25 maart 2005

Een openhartig interview van Fred Vermeer met Patrick v.d. Ende in de Westlandsche Courant 'Twee seizoenen geleden stond Honselersdijk nog op de drempel van de eerste klasse, maar dit seizoen verloopt rampzalig voor de oranjehemden. Degradatie naar de derde klasse dreigt met nog vijf duels te gaan. 'Het is twee voor twaalf', zegt Patrick van der Ende (32) aan de vooravond van het cruciale duel met HVO. "Dit seizoen zijn we gevrijwaard van veel blessures en dat zie je direct terug in de resultaten." Een citaat van Patrick van der Ende uit een interview in deze krant van twee jaar geleden. In het laatste seizoen van trainer Martin de Graaf maakte Honselersdijk een fantastisch seizoen door, met plaatsing voor de nacompetitie als gevolg. Lyra versperde de ploeg in Maasdijk de weg naar de eerste klasse.
Hoe anders is het dit seizoen. Met veertien punten uit zeventien duels is Honselersdijk hekkensluiter in 2D, met een achterstand van drie punten op NTVV, HVO en De Zwervers, dat van de voetbalbond drie punten in mindering heeft gekregen na ongeregeldheden. HVO is morgen in Vlaardingen de tegenstander en een overwinning is het enige dat telt.
"Als we verliezen is het zo goed als gedaan", beseft routinier en aanvaller Patrick van der Ende. "Bij een overwinning, en dat móet absoluut, doen we gek genoeg nog helemaal mee. Want naast HVO krijgen we alle ploegen nog die om ons heen staan op de ranglijst. Volgende week hebben we Maasdam thuis en we spelen nog tegen NTVV, De Zwervers en NSVV."
Hoop doet leven, denkt men bij Honselersdijk, maar hoe kan het toch dat het in deze voetbaljaargang zo slecht gaat met de ploeg die vorig seizoen nog keurig in de middenmoot meedraaide? Van der Ende: "We hebben dit seizoen zóveel afwezigen gehad, niet normaal meer. Geen twee opeenvolgende wedstrijden hebben we in dezelfde samenstelling kunnen spelen. Erwin Bouwman, Rendy van der Ende, Lennart Kester, Jasper Steringa, Peter van der Valk, allemaal jongens die met langdurige blessures te kampen hebben gehad. Dat zijn ook allemaal ervaren spelers, waardoor er wel een heel jonge groep overblijft."
Mutaties
Met zóveel mutaties is het ondoenlijk om op vaste patronen te trainen, weet Van der Ende. "Er wordt elke keer weer fantastisch getraind. Iedereen werkt keihard om er het beste van te maken en ook de sfeer is prima. Maar op zaterdag komt het er gewoon niet uit. De teleurstelling is altijd ontzettend groot na weer een nederlaag. Het frustrerende is bovendien dat we in geen enkele wedstrijd worden weggespeeld. We maken natuurlijk ook niet elke week aanspraak op de overwinning, maar vorig seizoen wonnen we nog wel eens onverdiend met 1-0. Dat zit er nu niet in. Alleen tegen Monster-uit (1-2 winst) hebben we gezwijnd. Daar hebben we echt drie punten gepikt."
Zes keer verloor Honselersdijk dit seizoen een wedstrijd met slechts één doelpunt verschil. "Vaak gingen we dan nog in de slotfase de boot in", blikt Van der Ende terug. "De wedstrijd tegen Strijen spande afgelopen zaterdag de kroon. Daar leken we verdiend een punt te gaan pakken, maar tien minuten voor tijd zwabbert de 1-0 voor Strijen er bij ons in. Wéér geen punt, ongelooflijk."
Enorm veel doelpunten incasseert Honselersdijk dit seizoen niet. De ploeg heeft er 29 tussen de palen zien verdwijnen. Ter vergelijking: de doelman van koploper Smitshoek moest 23 keer een bal uit het net halen. Wél heeft Honselersdijk met zeventien treffers de minst productieve voorhoede van 2D. "Ik heb dit jaar pas zes goals gemaakt, waarvan maar twee 'velddoelpunten'. De overige treffers kwamen voort uit standaardsituaties. We creëren veel te weinig uitgespeelde kansen. Zelf draai ik ook bepaald geen topseizoen, want normaal gesproken ben ik wel goed voor tussen de twaalf en vijftien goals per seizoen. Patrick Kester, die nu achter mij en Peter van der Valk als schaduwspits speelt, schiet ze er op de training aan de lopende band in, maar staat nu pas op drie goals." Wasmus
Trainer Roy Wasmus, die nu bezig is aan zijn tweede seizoen op De Strijphorst, valt niets te verwijten, vindt Van der Ende. "Roy is een goede trainer, hij baalt er uiteraard net zo van als wij. Het siert hem dat hij rustig blijft. Hij maakt geen rare sprongen en stelt niet ineens vijf andere spelers op, afgezien van het feit dat we die niet hebben. Hij blijft vertrouwen houden in de jongens die spelen. Roy kan er simpelweg ook niets aan doen. Zijn trainingen zijn prima. Het is ook niet voor niets dat de groep er nagenoeg unaniem mee heeft ingestemd dat hij ook volgend seizoen de trainer is van Honselersdijk. Ik vind hem één van de betere trainers die ik heb meegemaakt."
Het is dan weliswaar twee voor twaalf, verloren is er nog helemaal niets voor Honselersdijk. Er zijn immers nog vijftien punten te pakken. "Eerst moeten we van HVO zien te winnen. Dat is niet alleen belangrijk voor de punten, maar ook voor het zelfvertrouwen. Het zou ontzettend jammer zijn als we degraderen, want het zal heel moeilijk worden om vanuit de derde klasse direct weer terug te keren. We spelen dan een paar derby's en dat kost altijd punten."
Wrang is het wel, vindt ook Van der Ende, dat twee jaar na de bijna promotie naar de eerste klasse, de derde klasse opdoemt. "Ik had dolgraag eens in de eerste klasse gespeeld. Maar de club was er mijns inziens nog niet aan toe. Kijk maar naar Naaldwijk, dat heeft het nu ook erg moeilijk. Maar als je kans krijgt om te promoveren, moet je dat natuurlijk nooit nalaten. Daarom hoop ik dat we nu toch in de tweede klasse blijven. Na dit seizoen ga ik nog minimaal een jaar door als speler en daarna wil ik me gaan richten op het trainersvak. Ik heb het diploma oefenmeester III inmiddels op zak en ga volgend jaar de C1 van Honselersdijk trainen."

Van der Meer verzekeringen