S.V. Honselersdijk speelt zich veilig tegen Den Hoorn
maandag 22 mei 2023

De belangen waren groot vandaag voor beide ploegen. Door de versterkte degradatie regeling vanwege de nieuwe “voetbalpyramide” was winst voor beide ploegen noodzakelijk om uit de degradatie zorgen te blijven. S.V. Honselersdijk knokte zich vandaag helemaal leeg tegen Den Hoorn en kon de verkregen 2-1 voorsprong in de 2e helft, door als een T.E.A.M. te blijven knokken, tot het einde vast houden.

Den Hoorn begon heel sterk aan de wedstrijd. Deze wedstrijd was voor Den Hoorn een van de laatste kansen om zich definitief veilig te spelen. De ploeg van interim trainer Oscar Laguna Burgos zette gelijk druk op de verdediging van S.V. Honselersdijk. Den Hoorn had dan ook in het eerste deel veel balbezit, terwijl het elftal van Andre Lourens slordig oogde en de bal niet in de ploeg wist te houden. Het was al snel duidelijk dat het geen eenvoudige middag zou gaan worden. Den Hoorn knokte voor zijn laatste kans voor lijfsbehoud. De eerste kansjes waren dan ook voor Den Hoorn. In de 5e minuut was het Donny Slot die na een slordige pass in de Dijkse verdediging de bal onderschepte en keeper Quinten van der Helm in de korte hoek probeerde te verschalken, maar keeper van der Helm was op zijn hoede. In de 10e minuut was het weer Donny Slot die de Dijkse verdediging te kijk zette en alleen voor keeper Quinten van der Helm maar net naast schoot. S.V. Honselersdijk was dus gewaarschuwd, maar kon nog niet veel uitrichten tegen de sterke verdediging van Den Hoorn. Echter een snelle uittrap van keeper Quinten van der Helm verraste de verdediging van Den Hoorn in de 19e minuut. De uittrap van Quinten van der Helm werd op links goed opgepakt door Steyn de Bruin en hij bracht de bal voor het doel waar Brian Valstar de bal op onderkant van de lat kopte. De rebound was voor de naar Monster vertrekkende Youri Riepe die de bal onberispelijk hard binnen schoot, 1-0. Een onverwachte voorsprong en ietwat tegen de verhouding in. Het scorend vermogen bij de Den Hoornse ploeg is dit seizoen een groot probleem. En wanneer je dan zelf niet scoort, dan doet de tegenstander dat wel. Hierna was het toch weer Den Hoorn die de aanval zocht. Vooral de gevaarlijk Donny Slot was een plaag voor de Dijkse verdediging. In de 29e minuut was hij weer dichtbij een treffer nadat hij op links goed doorkwam, maar zijn schot was recht op keeper Quinten van der Helm. Zo ging het spel op en neer in deze zeer spannende wedstrijd. Kansjes waren aan het eind van de eerste helft voor de thuisploeg. Zo kreeg Nick van der Kraan in de 32e minuut een uitgelezen kans nadat hij alleen voor keeper Robert Jan Kuipers werd gezet, maar hij kon met het puntje van zijn schoen de bal geen kracht meer geven. Einde eerste helft was de thuisploeg dichtbij de tweede treffer. Na een verre diepte pass van Max van der Kraan was het Steyn de Bruijn die naar binnen trok en 2 man het bos instuurde. Zijn schot werd echter via een tegenstander tot corner verwerkt.

De tweede helft was maar net begonnen of Nigel Hendriks moest zich door een blessure laten vervangen door Michel van Giesen. In de 54e minuut was het Quinten van der Helm die in de fout ging. Bij het uitverdedigen, speelde hij de bal in de voeten van Maurizio Marinacci. Maurizio had vrije doorgang, maar zijn schot was te zwak om Quinten te verrassen. In de 57e minuut was er een overtreding op Max van der Kraan. De vrije trap van Brian Valstar werd breed gelegd op broer Joey. Net buiten strafschopgebied haalde Joey hard uit en de bal leek houdbaar voor keeper Robert Jan Kuipers, maar hij liet de bal door zijn handen glippen, 2-0. Gelijk na de aftrap lag de bal jammer genoeg aan de andere kant er in. Uit een hoge voorzet was er miscommunicatie tussen keeper Quinten van der Helm en Michel van Giesen. Hier profiteerde Donny Slot van door de bal, die terug kwam van onderkant lat, binnen te schieten. Zo werd het laatste half uur ongemeen spannend. Aan beide kanten werd er veel gewisseld. Beide ploegen streden voor elke meter zonder tot grote kansen te komen. De grootste kans was voor Tom van Veen in de 89e minuut na een diepte pass van Steyn de Bruijn. Alleen voor keeper Robert Jan Kuipers probeerde Tom de Den Hoornse keeper te omspelen maar keeper Kuipers plukte de bal netjes van zijn voeten af. Een alles of niets poging van Den Hoorn in de laatste minuten lukte het gelukkig niet om een tegentreffer te forceren. Na 5 minuten blessure tijd floot de goed leidende scheidsrechter Tol voor het einde van de wedstrijd. Veel blije gezichten na afloop en uiteraard werd er een feestje gebouwd tijdens Super Saterday.

A.s zaterdag , de laatste competitiewedstrijd, gaat S.V. Honselersdijk op bezoek bij DHC.

Opstelling:
Quinten van der Helm, Brent Gardien (69, Ricardo van der Zijden),Vince van Hagen, Nigel Hendriks (-51 Michel van Giesen), Joey Valstar, Max van der Kraan (-69 Rik van Schie), Youri Riepe, Nick van der Kraan, Brian Valstar (-89, Lars Ammerlaan), Steyn de Bruijn (-89 Luke Groenenboom), Tom van Veen (A)

Verslag: Jan de Brabander
Foto's: Koos Ophorst