S.V. Honselersdijk doet goede zaken tegen HVV
maandag 6 februari 2023

S.V. Honselersdijk kende in de wedstrijd tegen het laag geklasseerde kroonleeuwen van HVV eigenlijk niet veel problemen. Na een 2-0 ruststand konden de Dijkenaars na negentig minuten voetbal toch wel eenvoudig de 4-1 overwinning vieren. Met deze overwinning is het ook de meest scorende ploeg in de 1e klasse – B.

De start was geweldig voor de Honselse ploeg. Binnen het kwartier stond er al een 2-0 voorsprong op het scorebord.
HVV was verrast over de opstelling van S.V. Honselersdijk met vier aanvallers. Met name in de eerste vijf minuten kwam Steijn de Bruijn als lopende speler vaak vrij door het midden en aan de rechterkant. Dat resulteerde in de vijfde minuut al tot de 1-0, assist Brian Valstar en in de 15e minuut tot de 2-0, assist Tom van Veen, een geplaatste bal in de rechterhoek van de keeper Guus Dicke. Daarna kreeg HVV meer vat op het middenveld. Doordat S.V. Honselersdijk met vier aanvallers speelde was het evenwicht op het middenveld weg. HVV kreeg daardoor ook kansen en de beste kans van HVV in de eerste helft werd door Rik van Schie van de lijn gehaald.

De tweede helft was het opnieuw HVV dat aandrong, maar de aanvallen stranden meest door onzorgvuldigheid. Toch wist HVV in de 51e minuut iets terug te doen. Op het middenveld verspeelde Vince van Hagen de bal aan Alex Burghouwt. Burghouwt kon zo richting strafschopgebied waar Joey Valstar nog een ultieme poging deed om hem af te stoppen. Maar bij zijn verdedigende actie in het strafschopgebied raakte hij de enkel van Burghouwt en scheidsrechter Lochtenberg floot voor een strafschop. De strafschop van Conner Coward werd in eerste instantie gehouden door keeper Quinten van der Helm, maar in de rebound was Quinten kansloos, 2-1. HVV dacht dat er vandaag misschien meer te halen viel op sportpark Strijphorst, maar in de 66e minuut werd het met de harde werkelijkheid geconfronteerd. Het was op rechts Brian Valstar die ver doordrong in de haagse verdediging. De voorzet van Brian bereikte voor het doel de geheel vrijstaande Lars Ammerlaan. De inzet van Lars werd in eerste instantie gehouden door keeper Guus Dicke maar de rebound werd door Lars ongenadig hard ingeschoten, 3-1. Het moegestreden HVV was niet meer bij machte een vuist te maken tegen een geconcentreerd verdedigend S.V. Honselersdijk. Daarentegen kon S.V. Honselersdijk naar harte lust aanvallen. In de 70e minuut zette aanvoerder Tom van Veen een een-tweetje op met Brian Valstar waardoor Tom vrij in het strafschopgebied de bal trachtte uit te halen, maar van achteren neergehaald werd. Scheidsrechter Lochtenberg zag hier echter geen strafschop in. In de 76e minuut was het weer Tom van Veen die op rechts makkelijk langs zijn tegenstander snelde en de bal voor gaf op Steyn de Bruijn. Net buiten het strafschopgebied haalde Steyn uit ,maar dat gaf geen nog probleem voor keeper Guus Dicke. Maar paar minuten later lag de bal wel in het net. Na een steekpass van Tom van Veen op de alleen doorgelopen Steyn de Bruijn, was het Steyn die randje strafschopgebied onderuit werd gehaald. Scheidsrechter Lochtenberg kon niets anders doen dan de rode kaart trekken en een vrije trap toekennen. Joey Valstar belastte zich hiermee en knalde de bal langs de muur feilloos in het doel, 4-1. Met nog een kwartier te gaan liet trainer Andre Lourens zijn reserves ook opdraven. In de 83e minuut kreeg HVV nog een penalty te nemen na een lichte overtreding van Vince van Hagen op Alex Burghouwt. Maar Quinten van der Helm toonde zijn kwaliteiten en stopte de penalty van Max van Gijn. Na 2 minuten blessure tijd floot scheidsrechter Lochtenberg voor het einde van de wedstrijd en kon de 3e overwinning op rij gevierd worden. Door deze overwinning schaarde de ploeg van Andre Lourens zich in de grote middenmoot op de 8e positie.

Zaterdag 11 februari speelt S.V. Honselersdijk uit tegen Wippolder om 16:00 uur.

Opstelling:
Quinten van der Helm, Brent Gardien, Vince van Hagen (geel,-86 Max van der Kraan),Lars Ammerlaan, Rick van Schie, Nick van der Kraan, Joey Valstar (geel), Brian Valstar (-86 Ben Wagener), Steyn de Bruijn (-86 Kevin Bogaards), Luke Groenenboom (-63 Michel van Giesen), Tom van Veen (A)

Verslag: Jan de Brabander
Foto's: Koos Ophorst