Voorbeschouwing: 50 jaar Kerstrad
vrijdag 16 december 2022

Aftellen naar het Kerstrad.. Het voelde nog nooit zo onwennig als in het jaar 2022. Voor het eerst in de rijke historie van het feest der feesten moesten we het in ons pittoreske dorp twee opeenvolgende jaren doen zonder het Kerstrad. Na een jaar vol ellende konden we in 2020 het Kerstrad vanuit de eigen huiskamer volgen onder het genot van de versnaperingen uit de gretig afgenomen KerstKratten.

In 2021 moesten we het zelfs volledig stellen zonder rad rond de feestdagen. Gelukkig was het Ministerie van Feest bereid om het rad in afgeslankte vorm terug te laten keren rond Pasen, waardoor in 2022 het Paasrad werd geboren. Nu.. een kleine 1.092 dagen nadat het laatste pondje paling door de Sosefhal vloog.. is het ein-de-lijk weer tijd voor een echt Kerstrad. Tijd voor een voorbeschouwing!

Zaterdag 17 december 2022, het is 7:37 uur in een willekeurige slaapkamer in Honselersdijk. De wekker gaat en al wrijvend in je ogen weet je wat voor dag het vandaag is: het is de dag van het Kerstrad, eindelijk! Je snelt naar de keuken om de eerste fundering te leggen voor een fatsoenlijke bodem. Gehaast werk je een broodje paling naar binnen en veeg je een lik pindakaas tegen je gehemelte. Vanaf nu is het aftellen geblazen. Je ploft op de bank en kijkt iedere 10 seconden naar de klok. Terwijl de vroege editie van Hart van Nederland zorgt voor de achtergrondsfeer op de kijkbuis, dwalen je gedachten af naar de Sosefhal van ruim 2 jaar geleden.

Hoe ging dat ook alweer? Een Kerstrad, met de originele dagjesmensen om je heen? Wat trek je aan naar dit grandioze festijn? Trek je laagjes aan, zodat je de ‘day after’ meerdere kledingstukken hebt met palingvegen? Heeft het zin om vooraf te douchen? Allemaal vragen die zich afspelen in je hoofd, terwijl jij je voorbereid op de dag der dagen.

Langzaam maar zeker probeer je de dag alvast na te spelen. Om 13:50 uur spring je op de fiets richting de Sosefhal, zodat je zeker niet als laatste de zaal zal betreden. Bij aankomst zie je enkele verdwaalde fietsen geparkeerd staan, maar je ziet al dat je lekker op tijd aanwezig bent. Met je kaartje loop je vol vertrouwen de beveiliging tegemoet. Degene voor je heeft de ID-kaart van haar zus geleend om tegen beter weten in te proberen om de beveiliging te omzeilen. Teleurgesteld druipt jouw voorganger af naar Verburch. Gelukkig ben jij wel oud genoeg om het Kerstrad van S.V. Honselersdijk bij te wonen. Zonder al te veel problemen loop je langs een goedkeurend knikkende gastheer.

Eenmaal in de zaal sta je met een mond vol tanden. Je bent van plan om jouw jas in een kleedkamer te slingeren om hem vervolgens – na meerdere berichten op het gastenboek van svhonselersdijk.nl – nooit meer terug te zien. Tot grote verbazing wordt jouw Stone Island jas aangenomen door de vrijwilligers bij de garderobe, waar scherp toezicht zal worden gehouden op jouw eigendommen. Het feest kan beginnen! Je haast je langs de muntenbalie om het oranje goud binnen te halen. Vervolgens bestel je alvast een biertje bij de bar en tuur je door de zaal of jouw maten al aanwezig zijn. Gelukkig! Er waren al een aantal fanatiekelingen die niet konden wachten..

Een uur en een kleine hoeveelheid alcoholische versnaperingen later, beginnen jullie je grote zorgen te maken. Zou Rob Thoen wel komen vandaag? Is er onderweg naar het strijdtoneel iets gebeurd met de koets van onze Koning Kerstrad? Gelukkig blijkt onze presentator aan de bar te staan om enige moed te verzamelen voor zijn presentatie. Niet veel later zal Koning Kerstrad himself een spectaculaire entree maken om het rad definitief voor geopend te verklaren. We kunnen beginnen!

Voordat Rob en zijn compagnon Mark het rad in beweging zullen brengen, kondigen ze aan dat er loten kunnen worden gekocht bij de lieftallige Kerstdames. Met inmiddels befaamde woorden, stuurt Rob zijn Kerstdames de zaal in en wordt er gelijk gretig aftrek genomen van de loten. We kunnen vlot beginnen met de eerste rondes en al snel vliegt de eerste paling door de zaal. Hier hebben we ruim 1.000 dagen op moeten wachten, wat een genot!

Zelf sleep je ook wat plantjes, vogelhuisjes en een groentekist binnen. Voor je het weet is het rad weer voorbij en kan iedereen tevreden zijn prijzen veilig stellen. Menno Groenewegen is er wederom met de tv vandoor gegaan en Barry Dukker fietst iets voor 5’en de zaal uit op zijn nieuwe fiets. Je ontwijkt nog snel even wat rondvliegend vogelzaad terwijl je jouw tafel aan de kant hebt geschoven. Het is namelijk tijd om de heupen los te maken op de dansvloer.

Inmiddels heb je jouw eerste kledingstuk al uitgedaan, want deze was met alle paling- en biervlekken niet representatief meer voor jouw persoonlijke uitstraling. Niet veel later kopt Thom Persoon een blikje baco door en zit jouw onderste kledingstuk toch weer onder de vlekken. Wat kan jou het eigenlijk schelen? Het is maar één keer per jaar Kerstrad!

Al vroeg op de avond laat de eerste C-artiest de zaal flink uit zijn of haar comfortzone te trekken. Rob van Veen draait enkele vunzige deuntjes om alvast op te warmen voor later op de avond. Vervolgens zing je mee met John West en wordt het een flink potje twerken bij Freddy Moreira. Uitgeput zul je zijn als de avond wordt afgesloten en er wordt medegedeeld dat je andere oorden moet opzoeken. Je beland nog in één of ander duister tentje, waar je tot in de vroege uurtjes probeert om de ogen open te houden.

Ineens schrik je wakker en kijk je op de klok: het is 12:50 uur en je ligt nog steeds op de bank op een zaterdag. Gelukkig! Je mag het allemaal nog een keer beleven. Tot over een uur, tot Kerstrad!

Condubouw