Werkwijze vertrouwenspersoon bij S.V. Honselersdijk

In een ideale wereld bestaan er geen problemen, doet iedereen wat hij moet doen en heeft niemand last van een ander. De realiteit is anders. Op kantoor, op school, in de zorg, tijdens vrijwilligerswerk en in de sport, overal waar mensen samen zijn, kunnen zich ongewenste of niet-pluis situaties voordoen. Ook al hopen we het niet, dit is dus ook mogelijk binnen S.V. Honselersdijk.

Waar kun je terecht bij ongewenste situaties

Als sporter, ouders van sporters, toeschouwer, kaderlid, vrijwilliger of bestuurslid kun je te maken krijgen met ongewenste situaties of een niet-pluis gevoel. Denk hierbij aan pesten, agressief gedrag, discriminatie, seksuele intimidatie of een concreet incident. In dit soort situaties kan het prettig zijn als je bij een onafhankelijk persoon vertrouwelijke zaken kwijt kan, advies kunt inwinnen of ondersteuning kan vragen. Zo’n onafhankelijk persoon noem je een vertrouwenspersoon. Hij/ zij is het eerste aanspreekpunt binnen de vereniging.

Geheimhoudingsplicht

Een vertrouwenspersoon heeft geheimhoudingsplicht. Deze plicht zorgt ervoor dat de personen die met bepaalde vraagstukken/ problemen kampen de vertrouwenspersoon ook daadwerkelijk kunnen vertrouwen. Er kan alleen een uitzondering worden gemaakt op de geheimhoudingsplicht indien de klager/betrokkene hiervoor uitdrukkelijk toestemming heeft gegeven of wanneer een dringende reden aanwezig is (algemeen belang van een veilige sportomgeving of in verband met Nederlandse (straf)wetgeving).

Vertrouwenspersoon van S.V. Honselersdijk

Het bestuur van S.V. Honselersdijk is blij dat Hans van der Stelt, voormalig huisarts, bereid is gevonden om de functie van vertrouwenspersoon binnen onze vereniging op zich te nemen. Zie ook dit nieuwsbericht.

Hans

Hans is bereikbaar via:
vertrouwenspersoon@svhonselersdijk.nl

Stappenplan

1. Opvang:
    • De vertrouwenspersoon is altijd direct te benaderen via de mail vertrouwenspersoon@svhonselersdijk.nl
    • Hij luistert naar je klacht;
    • Maakt duidelijk wat hij voor je kan betekenen.
  2. Klacht:
    • Formuleer duidelijk de klacht.
  3. Vervolgstappen:
    • De vertrouwenspersoon bespreekt en bepaalt mogelijke vervolgstappen in samenspraak met jou. Deze kunnen zijn:
      • Gesprek tussen jou en aangeklaagde;
      • Bemiddeling;
      • Aangifte doen bij de politie/justitie.
  4. Keuze:
    • Je kiest een vervolgstap;
    • De consequenties van een vervolgstap worden besproken.
  5. Bijstand:
    • De vertrouwenspersoon assisteert bij het op papier zetten van de klacht;
    • De vertrouwenspersoon staat je waar nodig bij in het klachtproces.
  6. Controle:
    • De vertrouwenspersoon volgt, in samenspraak met jou, hoe jouw klacht wordt behandeld.

Van Dijk Brouwer Installatietechniek