Historie

De geschiedenis van de club begint op 6 mei 1964, de datum van de openingsvergadering. Hierbij waren maar liefst 34 leden aanwezig. Het eerste seizoen ging van start met 3 senioren- en 2 jeugdelftallen. Deze elftallen speelden op één veld en tot april '65 waren er geen kleedkamers en kantine.

April 1965 werd "Het Kasteel" geopend, de eerste accommodatie voor de vereniging, een hele verbetering ten opzichte van het omkleden in een paar houten hokken en voor de supporters hooguit thee of koffie langs de lijn. Tot het seizoen 1968/1969 werd hier gevoetbald, met de gebruikelijke ups en downs in de uitslagen en prestaties. Ook bestuurlijk. Een crisis periode brak aan. Er werd een crisisberaad gehouden in Café bij 't Hof. Bijna alle (ongeveer 60) stemgerechtigde leden waren aanwezig, ondanks de interland van het Nederlands elftal op tv. Het resultaat hiervan was, dat het halve bestuur werd vervangen en er een nieuwe periode voor S.V. Honselersdijk aanbrak. Een periode waarin het aantal leden en de prestaties gestaag toenamen. Totdat in 1974 zelfs een ledenstop werd afgekondigd. Nu werd het tijd voor iets nieuws, uitbreiding op de huidige locatie was nauwelijks mogelijk. De gemeente Naaldwijk zag dit ook wel in, maar het is voornamelijk aan het toenmalige bestuur te danken dat er de vaart in werd gehouden. Het bestuur kocht namelijk, vooruitlopend op het besluit van de gemeente, twee tuinbouwbedrijven en een stuk weiland. Vanzelfsprekend om hierop een nieuw sportcomplex te bouwen.

November 1979 werd "De Strijphorst" officieel geopend. Een hele mooie nieuwe accommodatie met maar liefst 4 velden was een van de hoogtepunten in het bestaan van de sportvereniging. Het seizoen 1980/1981 kon daarom dan ook van start gaan met 11 senioren-, 16 jeugdelftallen en één dames elftal.

Wie dacht dat we zo jaren vooruit konden, die hadden het mis. In 1982 werd het 1000ste lid, Pieter Lindhout, ingeschreven. De bloemenveiling kwam met uitbreidingsplannen die inhielden, dat onze velden opzij moesten (die lagen waar nu de Strijp stroomt). De indoorsport (zaalvoetbal, badminton) kon zich verheugen in groeiende belangstelling, waar de Sport Vereniging aan tegemoet kwam met het bouwen van de Sosefhal (1986). En weer kwamen we te krap in ons jasje te zitten. Eigenlijk waren er minstens 5 velden nodig, maar waar zou dat 5e veld aangelegd kunnen worden? Een kunstgrasveld in 1999 bleek een voorlopige oplossing. Dit complex is niet meer weg te denken uit de Honselse samenleving. Menigeen weet regelmatig de weg naar ons sportcomplex te vinden.

Ons bestuur is bij voortduring actief geweest om onze accommodatie te verbeteren en te verruimen. Er kwam een overdekte tribune in 1996. En wederom werden er plannen ontwikkeld en uitgevoerd. Deze keer om het clubhuis uit te breiden. Die verandering ligt nog vers in ons geheugen. Zo kregen we in augustus 2001 de beschikking over 16 kleedkamers, een behandelkamer, een ontvangstruimte, aparte repro- en kantoorruimten en een ruimere bestuurs- en commissiekamer met balkon.

Een andere mijlpaal lag in 2003. In dat jaar werd het beheerteam en de bestuursondersteuning versterkt door de introductie van een directeur. Een mijlpaal in de professionalisering van de Sport Vereniging.

Ook in 2005 gebeurde er weer van alles. Het sportpark werd, na langdurig onderhandelen en het jammerlijk afketsen van het unieke plan aan het Poeldijksepad, in de zomer van 2005 vernieuwd. Zo werden er maar liefts drie rubberingestrooide kunstgrasvelden aangelegd. Met nieuwe verlichting, zelfs wedstrijdverlichting bij het hoofdveld, nieuwe paden en nieuwe hekken. Dit vernieuwde park gaat samen met een vijfde veldje van '60 bij 40' de intensieve bespeling en groei van de vereniging faciliteren.

jem-id