S.V. Honselersdijk O23 boekt monsterzege
woensdag 28 september 2022

Sinds een aantal jaar doet S.V. Honselersdijk mee in de Delfse Beloften Competitie voor spelers met een leeftijd onder de 23 jaar. Dit geeft de mogelijkheid om spelers wedstrijdritme op te laten doen en om jeugspelers te laten wennen aan het senioren voetbal. Voor de de wedstrijd tegen DHC waren jeugdspelers Matt van Os, Romeo Kolmüs, Luca van Zanten en Björnn van Holstein geselecteerd door trainer Jasper Steringa. Helaas moest laatst genoemde speler zich afmelden wegens blessureleed.

De eerste helft begon gelijkopgaand. Beide voetballende ploegen lieten goed voetbal zien en creërde kansen. Echter bleek S.V. Honselerijk effectiever in de afronding. DHC maakte slim gebruik van de ruimte tussen de Honselse verdediging en het middenveld. Het middenveld was qua positionering bij balbezit tegenstander wat zoekende en het doorstappen van het centrale duo naar het middenveld oogde onwennig. Hierdoor kreeg DHC wat kansen die onschadelijk werden gemaakt door een goed keepende Barry Botman. Naast de eer van de hoogste bal van de avond zal Barry met een paar knappe reddingen zijn doel schoon weten te houden.

Aan de overkant ging dit de keeper van DHC niet lukken. Binnen 25 minuten stond de ploeg uit Delft met 0-4 achter. Na goed druk zetten was het Matt van Os die in de 7e minuut Bas van der Voort bediende om de 0-1 binnen te schieten. In de 17e minuut wederom een doelpunt van spits Bas van der Voort op aangeven van Ben Wagener, nadat een lange bal van Jorne Persoon op niets leek uit te lopen. Nog geen 2 minuten later liet Bas zien ook andere een doelpunt te gunnen en bracht de van een teen kneuzing herstelde Steyn de Bruijn in stelling voor de 0-3. In de 25ste minuut de 0-4 nadat diezelfde Steyn de Bruijn de zeer jong ogende keeper omzeilde, na een dieptepass van middenvelder Lowell Dijkhuizen.

In de 33ste minuut dacht Matt van Os het lobje van Don Peters in de 16 meter op de borst te kunnen aannemen, maar de Delfse doelman dacht hier anders over. De ingreep werd door de scheidsrechter beoordeeld als overtreding en kende een penalty toe. Dit was het enige moment dat verzorgster Patricia van Os bijna in actie moest komen. Na een omweg bijna gearriveerd te zijn bij de op het eerste oog kreperende Matt van Os, leek er niks aan de hand. Van je familie moet je het hebben.

Rupsje nooit genoeg nam aanstalte voor het nemen van de penalty, maar Bas had dit keer zijn vizier niet op scherp staan en schoot meters naast.

De uiteindelijke ruststand was 0-6. In de 42e minuut scorde wederom Steyn de Bruijn uit een voorzet van rechts van Don Peters, na een prachtige opening van centrale verdediger Jorne Persoon. In minuut 43 was het wederom de boomlange spits van S.V. Honselersdijk die goed voor zijn man kwam en met een diagonaal schot het net liet bollen voor de 0-6. De complimenten gingen naar de aan de rechterkant combinerende Don Peters en Ben Wagener, waardoor Don Peters voor kon geven.

S.V. Honselerdijk staat bekend om haar collectief waaruit creatieve spelers kunnen excelleren. Dit kon de 2de helft niet gezegd worden over de brasserskade bewoners. De ploeg bleef wel voetballen, maar had geen geloof meer in resultaat en elkaar. Vooral de nummer 5 van DHC was het toonbeeld van hoe je teamgenoten in de koude regen kan laten staan, wat zorgde voor onderling rumoer. Dit maakte dat S.V. Honselersdijk naar hartenlust kon voetballen, combineren en scoren. Doordat er geen dubbele cijfers konden worden weergegeven stond er na 90 minuten een eindstand van 0-4 (0-14) op het scorebord. Met jongelingen Luca van Zanten en Romeo Kolmüs binnen de gelederen vonden er nog een paar benoemingswaardige momenten plaats.

Matt van Os scoorde in minuut 52 de 0-7 subtiel met de hak. Romeo Kolmüs lag de bal breed op de scorende Bas van der Voort (0-8) na een steekbal van Steyn de Bruijn. Een opkomende Luca van Zanten aan de linkerzijde met de voorassist op Lowell Dijkhuizen die Bas van de Voort bediende met een hoge voorzet. Bas nam deze op de borst aan en noteerde met een weergaloze volley de 0-11. Uiteindelijk zal Bas van der Voort 8 doelpunten maken en levert daarmee een gelijke prestatie als voormalig profvoetballer en westlander Johan Voskamp, die in dienst van Sparta een vergelijkbare productieve avond beleefde tegen Almere City FC. Eerste jaars senior Lowell Dijkhuizen pikte ook zijn doelpuntje mee en nam de 0-12 voor zijn rekening.

Tot slot viel op dat Daan van Elswijk in de 70 minuut de aanvoerdersband opeiste. Zijn karakteristieke manier van voetballen en dragen van “het shirt in de broek” (zie foto) doet denken aan voormalig profvoetballer Jan Wouterse. Dat beloofd wat voor de toekomst van S.V. Honselersdijk!

Opstelling: Barry Botman, Rick Grootscholten, Jorne Persoon, Nick van der Kraan (A) (-70 Lowel Dijkhuizen), Stijn Hofland (-45 Luca van Zanten), Ben Wagener, Matt van Os, Lowel Dijkhuizen (-45 Daan van Elswijk), Don Peters (-45 Romeo Kolmüs), Bas van der Voort, Steyn de Bruijn

Tekst en foto’s: Marcel Bruggeling

Sosef & v/d Knaap