Zure nederlaag voor S.V. Honselersdijk
maandag 27 september 2021

Ondanks dat S.V. Honselersdijk grotendeels de wedstrijd domineerde en voldoende mogelijkheden en kansen bij elkaar speelde, heeft S.V. Honselersdijk met 1-3 verloren van Monnickendam. De doelpunten werden weliswaar te makkelijk weggegeven, maar er waren nog zeker voor de thuisploeg 5 mogelijkheden om te scoren.

S.V. Honselersdijk had een voortvarende opening in het duel met Monnickendam. De eerste beste aanval leverde een corner op. De corner van Joey Valstar bereikte de bij de 2e paal staande Tom van Veen. Zijn uithaal werd in eerste instantie nog gekeerd door keeper Dani Koster, maar de rebound werd feilloos ingeschoten door Steyn de Bruijn, 1-0. Een geschrokken Monnickendam werd in deze fase overrompeld. In de 5e minuut werd Lars Ammerlaan onterecht teruggefloten na een vlagsignaal van de grensrechter van Monnickendam voor buitenspel. Maar in de 9e minuut mocht Kevin Bogaards, randje buitenspel wel doorgaan van scheidsrechter Richard van de Rest. Alleen voor keeper Dani Koster zag je de twijfeling bij Kevin, nadat geen van zijn medespelers meegelopen waren. Hij besloot zelf te schieten, maar zijn schot werd eenvoudig gestopt door keeper Dani Koster. De onderlinge sfeer was ver te zoeken bij de bezoekers. Menig vloekje werd aan elkaar uitgedeeld. Misschien hielp dit wel om elkaar scherp te krijgen, want even later de eerste tegenaanval van Monnickendam. Donnie Reugebrink ontweek Brent Gardien bij de achterlijn en in de korte hoek verschalkte hij Quinten van der Helm, 1-1. S.V. Honselersdijk bleef de gevaarlijke ploeg en creëerde kansen. Nick van der Kraan was dicht bij een doelpunt, nadat hij knap in het strafschopgebied werd aangespeeld door Tom van Veen. Nick draaide weg van zijn tegenstander echter zijn schot werd getoucheerd via de arm van een Monnickendammer. Heel Honselersdijk appelleerde voor een penalty, maar scheidsrechter van Rest wilde van niets weten. In de 16e minuut een actie van Tom van Veen op het middenveld. Slim werd Tom lichtjes vastgehouden door de verdediging van Monnickendam. Scheidsrechter van Rest liet doorspelen aangezien Steyn de Bruijn in balbezit kwam. De uithaal van Steyn was te zacht om het keeper Dani Koster moeilijk te maken. S.V. Honselersdijk bleef de aanval zoeken en creëerde wederom een aantal goede mogelijkheden, maar steeds was de eindpass of voorzet onvoldoende of werden de kansen slecht afgerond. De bekende uitspraak is: als je dan zelf niet scoort doet de tegenstander dat wel en zo geschiedde. In de laatste 7 minuten voor de rust kwamen de gasten via een spaarzame counter tot scoren. Balverlies leidde er toe dat Samir Moustafa Monnikendam op een 1-2 voorsprong bracht.

De 2e helft bracht niet meer het niveau van de eerste helft. Monnickendam hield de linie gesloten. Het elftal van Andre Lourens was niet meer opgewassen tegen het fysiek sterke Monnickendam en de ploeg zette er zelfs nog een tandje bij. Het voetbal werd er bij de Dijkenaars volledig uitgehaald. De technische jonge ploeg moest het hebben via combinatievoetbal, maar hadden geen antwoord op de strijdlustige Monnickendammers. Met nog een kwartier te spelen probeerde trainer Andre Lourens het tij te keren. Lars Ammerlaan en Kevin Bogaards werden gewisseld voor Brian Valstar en Youri Riepe, die beiden nieuw elan op de flanken moesten brengen. Maar nauwelijks één minuut later was het gedaan voor de thuisploeg. Een te zachte terugspeelbal van Brent Gardien op keeper Quinten van der Helm werd onderschept door Monnickendam. In eerste instantie keerde Quinten nog de inzet, maar de rebound was voor Donny Reugebrink, 1-3. Een alles of niets leverde nog wel een paar kleine kansjes op, maar de wedstrijd was in feite al gespeeld. Scheidsrechter van Rest floot na 90 minuten af en liep S.V. Honselersdijk onnodig tegen zijn eerste nederlaag op.

Opstelling:
Quinten van der Helm, Brent Gardien, Max van der Kraan, Michel van Giesen, Rik van Schie, Lars Ammerlaan (-60, Youri Riepe (geel), Joey Valstar, Nick van der Kraan, Kevin Bogaards (-60, Brian Valstar), Tom van Veen (A), Steyn de Bruijn (-87, Milan Vijftigschild)

Verslag: Jan de Brabander
Foto's: Koos Ophorst