4e dag selectie S.V. Honselersdijk in Benidorm (slot)
zaterdag 13 januari 2024

Bij het ontbijt vrijdagochtend werd gezongen voor Rick Grootscholten die jarig was. Verder bestond de dag uit teambesprekingen, trainingen (het 1e & 3e) en een wedstrijd; S.V. Honselersdijk 2 – WCR 1. WCR is een vierdeklasser uit Rhoon, die niet alleen tegen ons voetbalde maar ook in hetzelfde hotel verbleef. De Willibrordus Club Rhoon staat 3e in 4F van het KNVB District West 2. Honselersdijk 2 staat op een gedeelde 4e plaats in 1A van Groep 2.

Spelers en trainers bleven vrijdagochtend na het ontbijt in en om het hotel voor de jaarlijkse teambesprekingen. Pim van der Hoorn deed dat met het 1e elftal, Jasper Steringa met het 2e elftal en door afwezigheid van 3e elftaltrainer Hans de Wijs tijdens het trainingskamp deden elftalleider en Mitchell Vlielander en assistent-trainer Marco Gardien dat met het 3e elftal. Hoe vinden de spelers het tot nu toe gaan? Wat zou er volgens de spelers misschien veranderd kunnen worden? En wat zijn de verwachtingen van spelers en trainers voor de 2e competitiehelft? De komende weken zullen ook individuele gesprekken met alle spelers worden gevoerd over hun persoonlijke ontwikkelingen en wensen, waarbij ook zal worden gevraagd of zij selectiespeler willen blijven of eventueel overwegen om van club te veranderen. Tijdens de wedstrijd van het 2e elftal werd al een start gemaakt. Pim van der Hoorn en keeperstrainer Janco Koole spraken 7 spelers.

Na de vervroegde lunch gingen het 1e en 3e elftal richting het Estadio Municipal Guillermo Amor de Benidorm, waar dit keer werd getraind op het hoofdbijveld direct achter en letterlijk achter de muur van de korte kant van het stadion. Conditietrainer Sjaak Brunt onderwierp beide gezamenlijke elftallen aan een pittige conditieprikkel, waarna 1 en 3 afzonderlijk op een helft van het veld een training in oefen-, spel- en partijvorm deden. Zo trainde het 1e elftal onder anderen op corners en deden ze een spelletje hooghouden, waarbij de bal met hoofd, benen of voeten zo lang in het spel moest blijven. De partij die verloor moest 10 push ups doen. Het 3e elftal deed onder anderen een combinatiespel in de kleine ruimte en afrondingsoefeningen. Keeperstrainer Janco Koole besteedde de tijd aan 1e elftalkeeper Quinten van der Helm en 2e elftalkeeper Barry Botman en voerde allereerst gesprekken met ze over hun ontwikkeling en verbeterpunten en over onderwerpen die zij wilden inbrengen.

Na de training namen WCR 1 en S.V. Honselersdijk 2 bezit van het veld voor hun warming up. Een stukken ouder Spaans arbitraal trio dan de dag ervoor betrad ook het speelveld, waarna de wedstrijd onder toeziend oog van de eigen supporters en die van de 2e elftalspelers van WCR kon beginnen. Beide ploegen hanteren een compleet andere speelstijl. Waar WCR openingen zocht in het spelen van de lange bal probeerde Honselersdijk dat met verzorgd spel over de grond met crosspasses om het spel te verleggen. WCR was fysiek sterker en toonde zich daarbij soms te meedogenloos, wat enkele keren tot discussies in het veld leidde. Een opstootje werd in de kiem gesmoord. Jorne Persoon scoorde niet lang na het begin van de wedstrijd 1-0. Nog voor rust scoorde WCR de gelijkmaker. Na rust veel wissels en een iets beter Honselersdijk. Desondanks scoorde WCR 1-2. Djehnairo Holder (17!) scoorde uiteindelijk nog de gelijkmaker met en een gekruld schot vanaf rechts dat nog van hoogte veranderde omdat de bal onderweg door een verdediger omhoog gelift werd. Holder, die vanaf zijn intrede soms met hoongelach door het luidruchtige publiek van WCR benaderd werd, maakte daarbij het mooiste gebaar van de wedstrijd. Hij zocht de tribune niet op, bleef onderweg naar eigen helft op afstand van de tribune en zette kijkend naar het WCR-publiek zijn wijsvinger op tegen zijn lippen en liep door. Het bleef 2-2.

De avond mocht iedereen vrij besteden. Trainers en begeleiders aten in tapasbar La Rana in het oude centrum van Benidorm, “een aanrader!” zou voetbalcommentator Sierd de Vos van Ziggo Sport zeggen als het voetballen even niet om aan te zien is, en vrijwel alle spelers van de 3 selectie-elftallen deden dat gezamenlijk elders op de boulevard langs het strand van Benidorm. Dat laatste gegeven alleen al is een teken dat het trainingskamp geslaagd is. De spelersgroep toonde zich één geheel, trainde passievol en hard, voetbalde bij vlagen goed en klaagde nooit.

Zaterdagochtend op de 5e dag van het trainingskamp vliegt het gezelschap vanuit Alicante terug naar in dit geval Schiphol, waar na een busrit nog even gezamenlijk in het clubgebouw bijeen gekomen wordt om sponsoren en supporters te bedanken. Dit trainingskamp met 3 elftallen leent zich op de getoonde manier voor een herhaling in januari 2025!

Van Dijk Brouwer Installatietechniek