Nieuwjaarsborrel S.V. Honselersdijk: speech van de voorzitter
vrijdag 13 januari 2023

Traditiegetrouw vond gisteravond de nieuwjaarsborrel van S.V. Honselersdijk plaats in onze kantine. Tijdens de nieuwjaarsborrel nam voorzitter Erwin van der Mark het woord om iedereen te bedanken voor een mooi 2022 en veel succes en gezondheid te wensen voor 2023.

Lees hieronder de Nieuwjaars speech van de voorzitter.

===================================

Goedenavond leden van S.V. Honselersdijk,

Graag wens ik iedereen een heel voorspoedig 2023 in goede gezondheid!
Voordat ik aan mijn speech begin wil ik graag eerst een minuut stilte voor hen die ons zijn ontvallen het afgelopen jaar.

Uiteraard kijken we vooruit naar het nieuwe jaar, maar we kijken ook even achterom naar het afgelopen jaar.
Een jaar waarin we afscheid hebben genomen van Covid 19, hopelijk komt dit ook nooit meer terug, want ik weet niet hoe jullie het vonden, maar het is mij niet heel goed bevallen.

Afgelopen jaar heeft onze TC er wederom voor kunnen zorgen dat een grote groep jeugdleden van onze vereniging de taak van jeugdtrainer op zich hebben genomen.
De meeste hebben afgelopen november ook nog eens het KNVB trainers diploma behaald, een mooie prestatie.
Hiermee hebben wij bij de KNVB even laten zien wie wij zijn, en hoe we zaken aanpakken.

Maar afgelopen jaar heeft ook onze selectie een topprestatie neergezet,
Na de eerste 5 wedstrijden werden zij door vriend en vijand de 2e klasse in gepraat, want dit ging niet meer goed komen, maar ze gaven niet op en eindigde in de nacompetitie tot in de halve finale.
2 Finales die heel ver van het ons vertrouwde Honselersdijk gespeeld werden.
Maar waar wij wederom even hebben laten zien wie S.V. Honselersdijk is, en hoe wij zaken aanpakken.

Dit waren prestaties van formaat, een formaat welke ervoor zorgde dat wij op het Westlands Voetbalgala een 3-tal nominaties en een speciale prijs in de wacht hebben gesleept.
Nadat Tom van Veen in 2019 de hoofdprijs als Speler van het Jaar heeft verdiend, was hij afgelopen seizoen wederom genomineerd voor Speler van het jaar, dit jaar is hij heel knap 3e van het hele Westland geworden.
Steyn de Bruijn was genomineerd tot eerstejaars van het jaar, en heeft daar een knappe 2e plaats bemachtigd.
Marcel Bruggeling is bekroond met de oeuvreprijs voor alles wat hij binnen en buiten de voetbalvelden heeft bereikt.
En als klap op de vuurpijl was ons eerste elftal genomineerd tot elftal van het jaar, een nominatie welke bekroond werd met de winst in deze categorie.
Nog zo’n moment waarmee wij even een visitekaartje hebben achtergelaten en laten zien hoe wij zaken aanpakken.

Afgelopen jaar hebben we ook samen met De Club Van Honsel weer mooie dingen bereikt.
We hebben een prachtige nieuwe buiten bar kunnen realiseren, een buitenbar waar onze vaste vrijwilligers Vera en Michel meet heel veel plezier voor de leden een biertje tappen,.
We hebben “na de nodige inspanningen” het toch voor elkaar weten te krijgen dat we op het dak van de sporthal 282 zonnepanelen hebben liggen.
Zomaar 2 voorbeelden die aantonen dat we een mooie betrokken businessclub hebben, en die laten zien hoe zij zaken aanpakken.

Het zal jullie niet zijn ontgaan dat de wereld is veranderd in het afgelopen jaar, de oorlog in Rusland heeft er mede voor gezorgd dat we in een lastig situatie zijn gekomen als het om energie gaat.
De gasprijzen, en de daaraan gekoppelde electra prijzen zijn de pan uitgerezen en bezorgt menig verenigings bestuur hoofdbrekens.
Gelukkig zijn wij voorzien van een gunstig energie contract en kunnen we nog wel even blijven douchen en de velden blijven verlichten. Of het een vooruitziende blik was van Ab van Dijk en Aad van Marrewijk dat weet ik niet, maar zij hebben dit toch wel even mooi geregeld, en laten hiermee zien hoe zij zaken aanpakken.

Na drie jaar van afwezigheid heeft het Ministerie van feest weer een KerstRad kunnen organiseren. Een prachtige jubileum editie waar we allemaal heel trots op mogen zijn, want het was een superfeestje, en zij hebben even laten zien hoe ons ministerie zaken aanpakt.

Vooruitblik
Als we dan vooruit gaan kijken zien we dat er heel veel zaken alweer zijn aangepakt.
De TC schiet lekker op met de invulling van alle trainers voor zowel de onder, als de bovenbouw.
Als alles meezit hebben we over een aantal weken weer een mooi trainersgilde paraat staan voor onze leden.

De gemeente gaat de komende maanden de verlichting op ons sportpark aanpakken. De oude lampen worden vervangen voor splinternieuwe LED verlichting, een mooie verbetering op onze energiehuishouding en een stap vooruit in duurzaamheid.

Maar er zijn best nog wel wat zaken die wij als vereniging moeten aanpakken.
Barvrijwilligers blijft zoals alle jaren een lastig punt, dat moeten we gezamenlijk aanpakken.
Maar ook scheidsrechters blijft een lastige taak, we geven nu gemiddeld €100,00 á 150,00 per maand uit om scheidsrechters in te huren, geld dat we niet aan onze leden kunnen uitgeven.
Wat mij betreft zondegeld dat we makkelijk in de club kunnen houden door gezamenlijk aan te pakken.

Maar mijn grootste zorg op dit moment is de invulling van de bestuurlijke taken. Door hele vervelende situaties, waar overigens niemand iets aan kan doen, is het bestuur uitgedund van 9 naar 6 bestuursleden.
Een situatie die voor de overgebleven bestuursleden een flinke last is, want buiten het feit zij nu veel meer taken op zich moeten nemen, hebben zij ook te maken met het feit dat de bestuursleden waar mee is samen gewerkt, bestuursleden die eigenlijk vrienden van elkaar zijn geworden, nu moeten missen aan de bestuurstafel en langs de velden.

Dus ik doe hierbij nog een keer de oproep, meld jezelf aan als bestuurslid, of als je iemand weet die dit kan en wil doen, meld hem of haar aan, en draag op deze manier bij aan onze vereniging. Want dit punt moeten we als vereniging echt beter moeten aanpakken.

Ik wens iedereen een heel voorspoedig 2023.

Met vriendelijke groeten,
Erwin van der Mark