Een laatste woord
maandag 13 december 2004

Zo juist ging Kees Lobert weg. Er moest nog één wijziging op de omslag van het jubileumboek “Van Kasteel naar Strijphorst” worden besproken. Daarna kon het boek naar de drukkerij. Alles is volgens schema verlopen, zodat de verkoop bij aanvang van het nieuwe jaar van start kan gaan.
Daarmee is de jubileumcommissie klaar. Ze kan de boel opruimen. In die stemming betrad ik ‘mijn kantoor aan huis’. Het eerste wat mijn grijpstuivers oppakte was het RECEPTIEBOEK van 27 augustus jl.. dit doorbladerend kwam ik naast de namen van onze eigen verenigingsmensen ook die van de ‘tekenaars’ uit het netwerk van onze vereniging tegen. Zo maar een greep:
Manuelo + Daan van “De Werkplaats”, Dinie Broere van ’t Startblok, Rien Mosterd van Fevowest, Wim Voois van De Sport, Aad v.d. Bijl van Regina Pacis, Ton Ballering + P. van dijk van RKVV Westlandia, P.A. Boers van Heineken Haaglanden, Waling Koornneef + Frans en Nel Vijverberg van H.O.T., George Gram van VV Quintus, Theo Boelens + Wim Zuiderwijk van RKSVM, Jan van Rossum van fractie CDA Westland, Han Wustefald + Gertjan Boekestijn van Lyra, Nic en Magda Sosef, Jan de Rooy + R.H.G. Zwaard van MVV ’27, Nico en Trix van Rijn van Verburch, Fred Vermeer van Westlandsche Courant, Ab Markusse + Klaas Huzen van Arcadis, Willem Rous van Holland College, Wim Boekestein + Piet lievaart van VV Naaldwijk,, Leen en Riet van der Ende van W.O.S., Rob Oosterveer van gemeente Westland, Marga en Hans de Goeij-v.d. Klugt wethouder van gemeente Westland, Sietze Baas van basisschool Het Palet en Marco Streefkerk van W.O.S./Groot Naaldwijk.
Verreweg de meeste van die bezoekers zijn niet of nauwelijks bekend bij onze leden. Toch waren zij van de partij. Al was het alleen maar op dit ene moment, de receptie. Verder kom je ze nergens in het jubileumjaar tegen en… nu dus in ‘het laatste woord’ van de commissie in het clubblad.
Inderdaad, het laatste woord. Dat valt samen met de laatste Strijppraat van 2004. Onze stem komt definitief tot zwijgen, na voltooiing van een mooie en dankbare opdracht. We hebben om zo te zeggen de wind in de rug gehad. Het bestuur gaf ons 100% vertrouwen. Er stonden altijd genoeg vrijwilligers klaar om waar nodig de handen uit de mouwen te steken. De centjes die nodig waren kwamen steeds op tafel. De deelnemers aan de sportieve en feestelijke activiteiten zetten hun beste beentje voor. De accommodatie leende zich prima voor het programma dat was opgesteld. Het weer was op de momenten dat het nodig was prima in orde, met uitzondering van die ene keer toen de E en F-jeugd voor het jubileumboek op de foto moest. Toen was het koud en nat.
Als team draaide de jubileumcommissie opperbest. Geen gezeur. Er zijn als dat nodig was. Goed overleg over wat er moest gebeuren. Doen wat afgesproken was. Groot onderling vertrouwen. En wat mij betreft, ik was verwonderd over het enorme netwerk van Ab, Jos en Sonja. Zij regelden dingen op momenten dat ik dacht: “Het is allemaal wel mooi, maar hoe krijgen we dat voor elkaar!?”.
Ik kan u verzekeren, dit trio maakte zo ongeveer alles waar wat op een verlanglijstje kwam. Een paar voorbeelden: In de sporthal hingen op de feestavond een paar gigantische lampen, met vele lichtpunten, aan het plafond. Waar kwamen die vandaan en voor welke prijs? - Op diezelfde feestavond stond geen vrijwilliger van de vereniging achter de bar, toch was de verzorging uitstekend, omdat iemand de hele carnavalsvereniging van De Lier wist vast te leggen. Wie probeert te schatten wat dat gekost heeft, zit altijd te hoog. – Op die feestavond bleek SV Honselersdijk zo maar over een heus koor met een dirigent te beschikken. – We hadden veel te weinig geld om te doen wat we wilden. We hebben het allemaal gedaan en lieten geen schulden na. Je kunt er vragen over stellen, maar de mensen, de centen en de dingen die we nodig hadden die waren er gewoon.
De klus geklaard, maar de commissie – in september jl. in de ledenvergadering voor een jaar herbenoemd - blijft nog even (sluimerend) bestaan. Misschien nog wat afwikkelen richting bestuur en dan gaan de boeken dicht. We wensen u allen een voorspoedig nieuw jaar toe en – als het even kan – tot ziens bij het jubileum op 6 mei 2015.

Leen Lindhout,
voorzitter Jubileumcommissie