Narrow escape S.V. Honselersdijk
dinsdag 9 mei 2017

S.V. Honselersdijk had eindelijk weer eens een keer een engel op zijn schouder. Door in de laatste minuten van de wedstrijd te scoren, ging de ploeg er met enig geluk met de zege vandoor. Tegen het gedegradeerde Kethel Spaland werd met 3-2 gewonnen. Door de gunstige uitslagen staat de ploeg net boven de rode streep met de ploegen die degraderen en nacompetitie spelen. Komende week is de laatste competitiewedstrijd tegen HVC’10 en kan het verblijf in de 2e klasse veilig gesteld worden, maar dan moet alles uit de kast gehaald worden.

Het begin van de wedstrijd was voor Kethel Spaland. Ondanks dat de verwachtingen hooggespannen waren bij de Dijkse supporters na de mooie overwinning tegen CWO, kwam de ploeg moeilijk uit de startblokken. De tegenstander kon frank en vrij spelen, omdat degradatie al een feit was. Het combineerde makkelijk daar het toch veel ruimte van de thuisploeg kreeg. Tim Lansbergen wist dan ook namens Kethel Spaland in de 15e minuut de score te openen: 0-1. Een bittere tegenvaller voor de Dijk en het duurde even voordat ze de tegenslag te boven waren. Maar de kansen kwamen daarna. Met veel pressie naar voren werd Kethel Spaland teruggedrongen op eigen helft. In de 23e minuut werd Nicky Peters onderuit gehaald. De vrije trap bereikte bij de 2e paal Pawel, maar zijn kopbal ging net naast. In de 26e minuut was het Marcel Bruggeling die sterk voor zijn man kwam en Tom van Veen de diepte instuurde. Maar keeper Ruben Hortensius kwam sterk zijn doel uit en keerde het schot van Tom. Net voor rust een sterke actie van Lars Ammerlaan op links. Zijn voorzet bereikte Tom van Veen, maar zijn schot ging over. Zo kreeg S.V. Honselersdijk goede mogelijkheden om de stand gelijk te trekken, maar het geluk zat de eerste helft niet mee.

De 2e helft was het zaak om zo snel mogelijk de aansluitingstreffer te forceren. Risico’s moesten er genomen worden. Kethel Spaland wachtte rustig af en kwam er in die fase van de wedstrijd soms gevaarlijk uit zonder echte kansen te creëren. In de 59e minuut was het slecht inspelen op het middenveld waardoor er balverlies werd geleden. Kethel Spaland kwam er snel uit en Pawel had er hierbij een lichte overtreding voor nodig in het strafschopgebied om zijn tegenstander af te stoppen. Scheidsrechter Kraak wees naar de stip tot ontzetting van heel Honselersdijk. De topscoorder van Kethel Spaland Tim Lansbergen faalde niet en scoorde 0-2. Deze achterstand noopte tot een serieus 'alles-of'niets-offensief'. Ook aanvaller Luke Groenenboom werd ingebracht, ten kost van verdediger Ricardo van der Zijden. Een zware opgave voor de ploeg van Piet Boon omdat het stug verdedigende Kethel Spaland niet van plan was cadeautjes weg te geven. Maar de wissel had vrijwel direct effect. Luke wist op links de bal te bemachtigen en door een verre pass op rechts naar Tom van Veen werd de verdediging van Kethel Spaland ontregeld. Tom passeerde zijn directe tegenstander speelde de bal voor op Nicky Peters en nabij de doellijn scoorde Nicky de aansluitingstreffer, 1-2. Dit gaf de burger weer moed en het publiek ging er lekker voor zitten. In de 77e minuut een overtreding op Tom van Veen. De vrije trap bereikte bij de verste paal Marcel Bruggeling die de bal weer voor gaf op Pawel en hij scoorde de gelijkmaker. Een ware thriller ontspon zich en het duel kon alle kanten op. Zou het toch gaan lukken om de broodnodige punten te behouden. S.V. Honselersdijk ging nu voor de overwinning, maar oppassen was het voor de uitvallen van Kethel Spaland. Een paar keer waren ze dicht bij het doel van Boy Zuiderwijk, maar tot grote opluchting werden de kansen om zeep geholpen. Met nog een paar minuten te gaan was het weer sterk opkomen van Pawel. Hij zocht Lars Ammerlaan op en kreeg de bal weer terug en alleen voor de keeper scoorde hij de 3-2. Groot was de blijdschap en met nog een paar minuten te spelen werd de voorsprong niet meer weggegeven.

Omgaan met tegenslag en dat op deze wijze omzetten in een schitterende overwinning. Super mannen. Dat nemen we allemaal mee naar laatste cruciale wedstrijd komende zaterdag tegen HVC’10.

Opstelling:
Boy Zuiderwijk, Pawel Rubin (geel), Michel van Giesen, Ricardo van der Zijden (-60 Luke Groenenboom), Branco Kok, Leon de Brabander, Marcel Bruggeling (A), Frank Vellekoop, Nicky Peters (-90 Marcel Duijvenstijn), Lars Ammerlaan, Tom van Veen.

Van der Meer verzekeringen