Gracias S.V. Honselersdijk!
vrijdag 17 maart 2017

Afgelopen 25 februari speelde ik mijn laatste wedstrijd in Nederland om vervolgens af te reizen naar Ecuador om daar vrijwilligerswerk te doen voor Villa Ticca. S.V. Honselersdijk was op de hoogte van het feit dat ik vrijwilligerswerk in Ecuador ging doen en stelde diverse sportkleding beschikbaar.

Als Westlandiaan (paap) is het heel erg mooi om te zien dat Honselersdijk een initiatief steunt van een speler die niet bij hun op de vereniging speelt. Haat en nijd zal het voor altijd zijn op het voetbalveld, maar het ondersteunen van projecten van spelers van andere verenigingen is iets waar S.V. Honselersdijk als club heel erg trots op mag zijn!

In mijn rol als vrijwilliger assisteer ik bij verschillende projecten en begeleid ik de sport en spel activiteiten met de oudere kinderen in de middag. De kinderen van Villa Ticca en ik zijn S.V. Honselersdijk onwijs dankbaar voor het doneren van tenues en trainingspakken.

Hieronder vindt u meer informatie over Villa Ticca en foto’s van oranje gekleurde Ecuadoraanse kinderen. De Jaco trainingspakken die de kinderen dragen zijn ook beschikbaar gesteld door S.V. Honselersdijk.

Villa Ticca is gelegen in de arme wijken in Quito waar veel tienerzwangerschappen voorkomen. Voor de jonge moeders zijn er geen instanties die steun bieden en vaak zijn ze niet in staat goed voor hun kinderen te zorgen vanwege armoede, gebrek aan opleiding en aan tijd. Als ze hun school willen afmaken, zijn ze al snel gedwongen hun kinderen alleen thuis of op straat te laten. Als ze een baantje vinden, nemen ze hun kinderen mee maar moeten die stil zijn en niemand lastig vallen. Om op die manier op te groeien, is voor een kind natuurlijk verschrikkelijk.

Daarom biedt Villa Ticca de moeders de kans om hun kind overdag naar de dagopvang te brengen. Bij Villa Ticca krijgen ze de kans om zich te ontwikkelen zoals een kind verdient; spelend en samen met vriendjes en vriendinnetjes. De kinderen worden op professionele wijze begeleid door gediplomeerde leidsters en krijgen iedere dag twee voedzame maaltijden voorgeschoteld. Ook worden ze op regelmatige basis medisch gecheckt. Villa Ticca is een veilige plek voor ze.

De kinderen zijn op leeftijd ingedeeld in drie groepen en daarnaast is er nog een groep voor kinderen die als peuter in Villa Ticca zijn begonnen, maar nu oud genoeg zijn om naar school te gaan. Deze kinderen (waaronder vele pubers!) komen ’s middags naar de opvang waar ze hun eigen plek hebben en een stevige maaltijd na schooltijd krijgen. Na de lunch wordt er huiswerk gemaakt en worden er sport en spel activiteiten gedaan.
Voor meer informatie kunt u terecht op onze Facebookpagina; https://www.facebook.com/villaticca1/?fref=ts) of website; http://www.villaticca.com/nl/

Zoomin'