S.V. Honselersdijk pakt in slotfase verdiend een punt
zondag 5 februari 2017

Het was weer even billenknijpen op het goed bezette sportpark de Strijphorst. De thuisploeg wist pas 10 minuten voor het einde alsnog verdient een punt uit het vuur te slepen, 1-1. Over negentig minuten gezien een terechte uitslag, beide ploegen waren aan elkaar gewaagd. Het was een stevige derby, waar de goed leidende scheidsrechter Vreeswijk de kaarten heel knap op zak hield en de derby goed aanvoelde.De wedstrijdbal werd deze keer gesponsord door de hoofdsponsor van Sportclub Monster P. Looije Uitzenden en Verpakken.

Het was een derby die niet echt een derby werd. Om er een echte derby van te maken zijn twee ploegen nodig die volop de strijd aan binden en tot het uiterste moeten gaan. Pas 20 minuten voor het eindsignaal toen trainer Piet Boon een extra aanvaller inbracht, drong de thuisploeg echt aan en werd het nog een spannende slotfase. Het begin van de wedstrijd was voor de Monsternaren. Zij kwamen beter uit de startblokken en waren meer voor het doel van Boy Zuiderwijk te vinden, zonder overigens echt gevaarlijk te worden. Een corner in de 10e minuut leek niet veel aan de hand, maar verdween toch via het hoofd van Koen Warners in het doel, 0-1. Even later was het een scrimmage voor het dijkse doel en kon keeper Zuiderwijk met zijn voet redding brengen. S.V. Honselersdijk probeerde wat tegen gas te geven en dat ging voornamelijk met de lange bal. De opbouw liet veelal te wensen over. Monster hield het compact en dus weinig ruimte voor de opbouw. In de 25e minuut een pass van achteruit op Lars Ammerlaan en aangezien hij sneller was dan zijn directe tegenstander, kon hij alleen op doelman WillemJan Broch af gaan, maar zijn uithaal met links ging finaal mis. Hoewel het niet met volle overtuiging ging, kwamen de kansen er wel voor de gelijkmaker. In de 29e minuut gaf Tom van Veen de bal mee aan de opkomende Leon de Brabander. Leon draaide om zijn tegenstander en gaf de bal hoog voor naar de verste paal waar Tim van der Meer vrij stond. De goed meegelopen van der Meer kon de bal niet goed onder controle krijgen en schoot de bal hoog over. Niet veel later een solo van Pawel. Hij slalomde nabij het strafschopgebied langs een aantal Monsternaren en schoot uiteindelijk net naast. Zo waren de beste kansen toch wel voor de thuisploeg, maar keken ze wel met de rust tegen een achterstand van 0-1.

De 2e helft een agressiever S.V. Honselersdijk die moest komen om weer niet tegen een nederlaag aan te lopen. De druk op het doel van Monster werd groter, maar keeper Broch van Monster werd nog niet echt op de proef gesteld. In de 56e minuut kwam dan enig gevaar nadat Lars Ammerlaan werd vastgehouden net buiten het strafschopgebied. De vrije trap van Tom van Veen werd net tot corner verwerkt door keeper Broch. Een paar minuten later leek Tom van Veen toch te gaan scoren. Tom werd knap aangespeeld en kon alleen op keeper Broch af gaan. Hij omspeelde de keeper, maar net dat hij wilde uithalen werd hij in zijn rug gelopen door Michiel van de Bos. Heel Honselersdijk schreeuwde om een penalty, maar scheidsrechter Vreeswijk zag hier geen overtreding in. Trainer Piet Boon voelde dat er meer in zat en wisselde Ricardo van der Zijden voor een extra aanvaller Joey Valstar. Monster moest zich helemaal terug laten zakken en gokte nu op de counter. Maar verdedigend zat het vanmiddag weer goed in elkaar bij de Dijkenaars. Veel kansen kreeg ook Monster deze middag niet. In de 79e minuut toch het loon naar werken. Tom van Veen werd eerst te zacht aangespeeld door Loek Grootscholten, maar dat werd snel hersteld en Tom kwam weer in balbezit. Van ver buiten het strafschopgebied haalde hij hard uit. Alle spanning en frustraties zaten in dit schot en de bal verdween buiten bereik van keeper Broch via de onderkant van de lat in het doel,1-1. De laatste 10 minuten ging het spel nog even fel op en neer waarbij Monster dicht bij de enige kans was in de 2e helft . Bij de doel worsteling kon keeper Boy Zuiderwijk zich gelukkig nog boven op de bal werpen. Hierna liet scheidsrechter Vreeswijk geen tijd meer bijtellen en werden zodoende de punten verdeeld.

S.V. Honselersdijk blijft zodoende koploper in het rechter rijtje, maar met de achtervolgers op de hielen. Het is dus zaak om a.s zaterdag uit tegen Valken’68 een goed resultaat neer te zetten. De wedstrijd wordt gespeeld op Sportpark het Duyfrak, Duyfraklaan 9 in Valkenburg.

Opstelling:
Boy Zuiderwijk, Pawel Rubin, Michel van Giesen, Ricardo van der Zijden (-70, Joey Valstar), Rico Kok, Loek Grootscholten, Leon de Brabander, Tim van der Meer, Lars Ammerlaan, Tom van Veen (A), Luke Groenenboom.

Sosef & v/d Knaap