Drank- en rookbeleid
donderdag 2 februari 2017

Binnen het bestuur hebben wij de laatste tijd regelmatig stilgestaan bij het onderwerp ‘drank- en rookbeleid binnen S.V. Honselersdijk’.

Nederland kent veel wetten en regels. Zo ook rondom alcohol, drugs en roken. Sinds 1 januari 2014 heeft de Rijksoverheid de leeftijdsgrens verhoogd voor het gebruik van alcohol en tabak van 16 jaar naar 18 jaar. Dit geldt ook voor verenigingen. Zo wordt ook S.V. Honselersdijk geacht om deze wetgeving na te leven. Recent zijn er controles in Het Westland uitgevoerd. De boetes die bij het niet naleven van de afspraken gegeven werden, liegen er niet om. We willen dat graag voorkomen.

S.V. Honselersdijk kent ruim 940 leden en circa 300 vrijwilligers. We kunnen min of meer wel spreken van een bedrijf, een organisatie. Wanneer je met zoveel mensen bent, kun je wel van een uitdaging spreken om met elkaar de huisregels, wet- en regelgeving zo optimaal mogelijk na te leven.
Het is van belang dat jullie op de hoogte zijn van het drank- en rookbeleid binnen onze vereniging….als jongere, als lid, als vrijwilligers, als ouder etc.

Alcoholbeleid
Jongeren onder de 18 jaar mogen geen alcohol bij zich hebben op voor publiek toegankelijke plaatsen, zoals een winkelcentrum, park of sportkantine. Als zij dit wel bij zich hebben, kunnen ze een boete krijgen. Ook mogen verkopers geen alcohol verkopen aan jongeren onder de 18. Zij zijn strafbaar wanneer zij dat wel doen.

De leeftijdsgrens van 18 jaar is vastgesteld op basis van feiten. Alcoholgebruik is schadelijk voor de gezondheid van kinderen en jongeren. Alcohol vertraagt het denkvermogen en kan bij overmatig gebruik op termijn zorgen voor slechte leerprestaties. Hersenen rijpen zich tot het 24ste levensjaar, daarom is uitstel van alcoholgebruik belangrijk. De wet stelt daarom strengere regels voor de verkopers van alcohol en stimuleert dat ouders zelf voorkomen dat jongeren gaan drinken. In de wet wordt uitgegaan van de eigen verantwoordelijkheid van jongeren én ouders.

Zoals al eerder genoemd, kent S.V. Honselersdijk circa 300 vrijwilligers. Deze vrijwilligers zetten zich dagelijks met hart en nieren in om het spelletje ‘voetbal‘ tot een groot succes te brengen.
Naast leiders, trainers, assistent scheidsrechters, bestuur en commissieleden zijn er ook barvrijwilligers. Deze mensen zorgen voor een hapje en een drankje, soms ook wel de 3de helft genoemd
Alcohol, met name wijn en bier, valt bij veel leden goed in de smaak. Zowel letterlijk als figuurlijk.
Met enige regelmaat horen wij geluiden dat het nergens zo gezellig is, als bij S.V. Honselersdijk. Goed teken, dat houden we erin!
‘Wie is de BOB? Geniet, maar drink met mate’ zijn bekende uitspraken.
Het is goed om elkaar in de gaten te houden. Jong en oud!

Uiteraard zijn ook de barvrijwilligers op de hoogte van de drank- en tabakswet. Wanneer zij twijfelen of met elkaar afspreken om een aantal steekproeven qua leeftijd te nemen, kan het dus zo zijn dat de barvrijwilliger bij de jeugd om een legitimatie vraagt. Zij doen dit niet voor zichzelf, doen dit niet om te pesten, maar puur vanuit de wet- en regelgeving, waar wij ons als vereniging vanuit de overheid aan moeten houden. We vragen hierin jullie medewerking en begrip. En laten we het volgende met elkaar afspreken; zij staan vrijwillig achter de bar, om jou een leuke avond of middag te bezorgen, om jou van een hapje en een drankje te voorzien, dus ga in geen geval de discussie aan betreft het legitimeren.

Rookbeleid
Er geldt een rookverbod in openbare ruimten, werkplek en horeca. Zo ook in sportkantines en kleedkamers.
Bij S.V. Honselersdijk geldt dit dus ook. In het gehele gebouw mag niet gerookt worden. Wanneer je wilt roken, verwijzen we je naar buiten, eventueel op het prachtige terras.

Wanneer iedereen zich zoveel mogelijk aan bovenstaande regels houdt en indien nodig hier je zoon/ dochter/ elkaar hier op aanspreekt, dan kan het net zo gezellig blijven, als dat het al is.
We rekenen op jullie medewerking!

Mocht je naar aanleiding van bovenstaande nog vragen of ideeën hebben, schroom niet om met één van de bestuursleden contact op te nemen.

Zoomin'