Voorzitter Erik Sosef trapt 2017 af met de traditionele nieuwjaarsspeech
zaterdag 14 januari 2017

Tijdens de nieuwjaarsborrel van 13 januari heeft voorzitter Erik Sosef namens het bestuur traditioneel het woord genomen. Hieronder kunt u de gehele tekst vinden mocht u gisteren niet aanwezig geweest zijn.

Namens het bestuur wil ik u allen welkom heten op de nieuwjaarsreceptie van 2017. Een speciaal welkom aan onze G-afdeling, die samen met ons hun nieuwjaarsreceptie vieren. Fijn dat jullie er zijn, want samen zijn we één S.V. Honselersdijk!

Voordat ik met mijn speech wil beginnen, wil ik graag een moment van stilte voor de mensen die ons afgelopen jaar ontvallen zijn. Zowel in familiaire kring, vriendenkring of mensen van de club.

Tijdens een Nieuwjaars speech willen we graag horen wat ons te wachten staat in het jaar 2017. Maar voordat we gaan vooruitblikken op 2017 wil ik met jullie het jaar 2016 evalueren.
2016 was het jaar van landelijk economisch herstel. Dat konden wij terug zien in de toenemende club ondernemers binnen onze Businessclub.

2016 was sportief gezien een fantastisch jaar! Afgelopen voorjaar promoveerde ons eerste elftal naar de 2e klasse. Het maakte mij trots om te zien dat er zoveel supporters (Op de fiets) naar Wateringen afreisde. Ik ben door menig collega voorzitter en door Burgemeester en wethouder sport gecomplimenteerd over het sportieve gedrag en de saamhorigheid die we binnen onze club hebben. Een hoogtepunt waar we vol trots op terug kunnen kijken.

2016 was het jaar dat we 3 nieuwe kunstgrasvelden mochten gebruiken. Dankzij de gemeente Westland beschikken we nu over 3 prachtige kunstgrasvelden met de juiste korrels. Het is nooit bewezen dat het slecht voor de mens is, maar ik ben blij dat we geen ‘oude’ rubber korrels meer in onze velden hebben. Wij hebben een prachtige accommodatie waar we allen trots op mogen zijn.

2016 was het jaar dat we weer een volwaardige zaalvoetbaltak binnen onze vereniging hebben. F.C. Westland is bij ons ingetrokken en zijn onder de noemer S.V.Honselersdijk verder gegaan binnen het zaalvoetbal. Ons eerste elftal draait op volle toeren en hebben de ambitie om binnen afzienbare tijd op het hoogste niveau mee te willen doen.

In 2017 heeft de FEVO-west, waar wij ook lid van zijn, besloten om alle incidenten op het voetbalveld bij de knvb te gaan melden. In het kader van een veilig sportklimaat. Ik ben daar een groot voorstander van om op die manier de “rotte appels” van het veld te kunnen weren. Op dit moment wordt er te veel gemarchandeerd met de regels.
Wat betreft het veilige sportklimaat, wil ik erop wijzen dat wij als vereniging de VOG (verklaring omtrent gedrag) willen invoeren. Dus alle vrijwilligers die met kinderen werken zullen een verklaring van goed gedrag moeten kunnen tonen om binnen onze vereniging te mogen werken met kinderen.

Heb ik alleen goed nieuws??!! Toch zijn er een aantal dingen binnen de vereniging die bij zorgen baart. Het alcoholgebruik bij de jeugd tussen de 15 en 18 jaar is bij enkele jongens erg hoog. Ondanks het verbod dat er onder de 18 door de jeugd geen alcohol gedronken mag worden. Wij zullen de teugels in de kantine wat harder aantrekken! Maar hiervoor geldt dat we SAMEN moeten werken aan dit beleid. Het bestuur alleen kan dit niet tegen gaan.
Waar ik ook erg van ben geschrokken is het feit dat er mensen weigeren om iets te doen voor de vereniging. Het bestuur heeft besloten dat de ouders van de D en C jeugd min of meer verplicht 2x per jaar 4 uurtjes achter de bar moeten staan. Er zijn dan mensen die weigeren hier aan deel te nemen! Onze eigen vereniging moeten we samen dragen! Mensen die helemaal niks doen voor de vereniging en maar zeuren wat er allemaal niet goed gaat binnen de vereniging, daar heb ik een hekel aan.
Met deze mensen wil ik graag in discussie gaan en op alle gemak uitleggen waar een vereniging voor staat, ik ben benieuwd naar hun argumenten….

Ik vertelde eerder dat we trots op onze accommodatie zijn maar er zijn nog enkele kleedkamers en toiletruimten beneden die nodig aan renovatie toe zijn. In 2017 hopen we 12 kleedkamers totaal te renoveren. Zodat we voor de komende 20 jaar weer verder kunnen. We zijn momenteel druk bezig met subsidie aanvragen en het plan van aanpak te maken. Als deze 12 kleedkamers gerenoveerd zijn dan durf ik te zeggen dat we het mooiste complex van het Westland hebben. Maar er is nog heel veel werk aan de winkel, wil je daar je steentje aan bijdragen, meld je aan. Alle hulp is welkom!

2017 is het jaar dat ik mijn 2e termijn als voorzitter afrond. Ik zal mij weer beschikbaar stellen maar niet meer voor 3 jaar. Mocht de ledenvergadering met mij verder te willen dan zal ik mij beschikbaar stellen voor 1 jaar. Ik doe het werk met veel plezier maar is soms in combinatie met mijn eigen werk en privé een hele opgave.

Voor 2017 wil ik onze leden vragen om verdraagzaam te zijn naar onze vrijwilligers. Hou onze trainers, leiders, TC-leden een beetje uit de wind. Wees tolerant, zij proberen ook hun werk op zo goed mogelijke manier uit te voeren!
Dus, als er iets is waar je het niet mee eens bent. Of het loopt niet zoals het hoort. Ga niet meteen zeuren maar kijk eerst zelf of je een bijdrage kan leveren om het probleem op te lossen. Ieder jaar is een groot trainerstekort. Ga niet roepen dat het slecht geregeld is maar pak die handschoen op, ga de uitdaging aan en help een team om de trainingen te geven. U wordt met raad en daad bijgestaan met trainingsstof en hulp indien nodig!
Als we met z’n allen op deze manier het verenigingsleven vieren dan durf ik te zeggen dat we een mooi jaar tegemoet gaan!

Veel tolerantie, liefde en gezondheid voor 2017!!!!

Condubouw