S.V. Honselersdijk wint 1e duel in de nacompetitie tegen Koudekerk
zondag 22 mei 2016

S.V. Honselersdijk kon zich vandaag opmaken voor het toetje van het seizoen, de nacompetitie. De toetjes zijn we de laatste jaren wel gewend, maar het lukt nog steeds niet om de overstap te maken naar de 2e klasse. Vandaag dus opnieuw een kans, maar de weg is nog lang. Eerst moet van Koudekerk in een tweestrijd gewonnen worden. Net als S.V. Honselersdijk, kreeg Koudekerk de vervangende periodetitel van de kampioen in 3A. Veel weten we niet van de ploeg uit Koudekerk aan de Rijn. S.V. Honselersdijk begint vandaag met een thuiswedstrijd en gaat dinsdag naar Koudekerk voor de return.

Eerste helft
De 1e helft was een uitstekende helft van de jongens van Piet Boon. De ploeg hield de linies kort en domineerde de 1e helft. In de beginfase moest Koudekerk alle zeilen bijzetten om niet snel op achterstand te komen. De 1e minuut leverde het al een corner op voor de Dijk. Dit gaf de nodige problemen voor keeper Sam van Tongeren van Koudekerk. De keeper tastte mis en uit de draai schoot Pawel op het doel, maar de bal werd van de doellijn gered. Eén minuut later een vrije trap van Frank die weggewerkt werd, maar goed opgevangen werd door Rico. Een mooi balletje breed op de vrije Tim was de tweede mogelijkheid, maar zijn schot ging net naast. Maar in de 15e minuut was het toch raak. Leon werd op links goed aangespeeld en gaf de bal breed op Tim en deze keer wist Tim wel het net te vinden, 1-0. Koudekerk enigszins aangeslagen, ging het wat fysieker aanpakken en had hier nogal wat vervelende overtredingen voor nodig. De goed leidende scheidsrechter Gommans hield het goed kort liet dat weten d.m.v. een aantal gele kaarten aan de Koudekerkers. In de 18e minuut werd Tom van Veen onderuit gehaald en volgde weer een vrije trap. De bal werd door Frank hoog bij de 2e paal gebracht, waar Pawel klaar stond om in te koppen, maar via het hoofd van de tegenstander werd de bal over het doel gekopt. Zo volgden nog meer aanvalsgolven waar de Koudekerkers de grootste moeite mee hadden en alleen konden afstoppen door overtredingen. In de 33e minuut mocht een speler van Koudekerk blij zijn dat hij van scheidsrechter Gommans in het veld mocht blijven na natrappen op Leon. De grootste kans op 2-0 kreeg Nick na een knappe actie op de achterlijn, maar op de doellijn kon hij nog net afgestopt worden. In feite had S.V. Honselersdijk het verdedigend goed onder controle. Er werd weinig weggeven. Het meeste gevaar kwam van de weggeven corners. Maar vlak voor het verstrijken van de 1e helft was het de linksbuiten Mike van Velzen van Koudekerk die aan een goede actie begon en met een uiterst bekeken schot keeper Tom van Schie kansloos liet, 1-1.

Tweede helft
De 2e helft begon uiterst zwak voor S.V. Honselersdijk. In de 48e minuut werd de verdediging simpel uitgespeeld en kon Mike van Velzen in een vrijwel leeg doel de 1-2 scoren. Maar lang konden de Koudekerkers niet genieten. Een minuut later was het een een-tweetje tussen Tim en Tom van Veen waarbij laatstgenoemde alleen op keeper Sam van Tongeren af kon gaan. Tom omspeelde de keeper en scoorde de gelijkmaker, 2-2. Het leek of de dijkenaars vleugels kregen, want even later konden de Dijkenaars weer juichen. Het was Ricardo die de bal diep gaf op de sprintende Tom van Veen. De uit zijn doel komende keeper van Sam van Tongeren trachtte de bal nog weg te werken, maar liep tegen zijn achterste man Sander Blijleven op, waardoor Tom vrije doorgang kreeg richting doel en de 3-2 scoorde. Sander Blijleven moest daardoor het veld geblesseerd verlaten. Na de voorsprong liet S.V. Honselersdijk het afweten. Op het middenveld liep het een stuk moeizamer. De passes kwamen slecht aan en de gaten werden niet meer dichtgelopen. Op zulke momenten moet iedereen feller de strijd aan gaan en moet een stapje harder gelopen worden, maar daar mankeert het af en toe aan bij sommige spelers. Bij Koudekerk ging het juist beter lopen. Waar ze de 1e helft vaak de lange bal hanteerden, zochten ze nu vaak de vrije man. Dit leverde in de loop van de wedstrijd de nodige problemen op voor de thuisploeg. Met man en macht werd de voorsprong verdedigd. Koudekerk ging wat risico’s nemen om toch de gelijkmaker te forceren. In de 85e minuut was het toch bijna raak. Mike van Velzen drong ver door tot in de Honselse verdediging, maar zijn schot ging maar net voor langs. Spannend bleef het tot aan het einde van de wedstrijd maar uiteindelijk werd terecht de 1e wedstrijd voor de nacompetitie met 3-2 gewonnen.

A.s. dinsdag wordt in Koudekerk de return gespeeld. Bij winst of een gelijkspel is S.V. Honselersdijk door naar de volgende ronde. Bij een verlies van 1 doelpunt verschil volgt een verlenging van 2 x 15 minuten. Is er na de verlenging nog geen beslissing gevallen, dan volgt er een strafschoppenserie. Indien S.V. Honselersdijk verliest met een verschil van 2 doelpunten, dan is vv Koudekerk door naar de volgende ronde.
Komt dus allen dinsdagavond onze jongens aanmoedigen.

Opstelling
Tom van Schie, Pawel Rubin (geel), Tom Lobert, Ricardo van der Zijden, Rico Kok (geel), Frank Vellekoop, Marcel Duijvestijn (-88 Marcel Bruggeling), Tim van der Meer (-86 Michel van Giesen), Leon de Brabander (A), Tom van Veen, Nick Peeters (-79 Luke Groenenboom)

Zoomin'