S.V. Honselersdijk speelt weer gelijk
maandag 27 oktober 2014

Door: Jan de Brabander

Het is S.V. Honselersdijk weer niet gelukt om de volle 3 punten binnen te halen. De 2-2 einduitslag was het 4e gelijke spel op rij tegen het, op de 2e plaats staande GDA. Het attractief en vol op de aanval spelende ploeg van trainer Piet Boon, kreeg niet waar ze recht op hadden. Met gemengde gevoelens werd dan ook teruggekeken op het gelijke spel.

Eerste helft
S.V. Honselersdijk mistte deze middag een handvol routiniers door blessures, zodat trainer Piet Boon zich genoodzaakt voelde om zijn team drastisch te verjongen. De gemiddelde leeftijd van het team kwam daardoor maar net boven de 22 jaar.

Het eerste kwartier was een gelijk opgaande strijd, waarbij beide ploegen lekker de aanval zochten. De eerste kans was voor Tim in de 6e minuut. Alleen vrijgelaten op links waagde hij een schot op de ver van zijn doel staande keeper Bart Boeve van GDA, maar zijn schot ging net voorlangs. Verdedigend is het elke week weer stuivertje wisselen, door blessures bij de thuisploeg. Voor het centrale duo deze middag, Nando en Michel was het ook even wennen, maar groeide in de loop van de wedstrijd tot een goed duo. Toch was de eerste de beste kans raak voor GDA. De meest gevaarlijke speler van GDA, Jeroen Mantel, werd knap vrijgespeeld. Hij haalde goed uit, het schot was onhoudbaar voor keeper Tom van Schie. Lang kon GDA niet genieten van deze voorsprong. Een mooi aanval over veel schijven bereikte op rechts Rico. Rico ging vrij gemakkelijk langs zijn tegenstander en bij de achterlijn volgde een lage strakke voorzet. De voorzet was op maat voor Bryan, die de bal hard achter Bart Boeve knalde (foto 1). Eén minuut later had S.V. Honselersdijk op een 2-1 voorsprong moeten staan. Loek was aan een indrukwekkende actie begonnen, met geluk kreeg hij de bal mee tot ver in het strafschopgebied. Hij legde de bal breed bij de 2e paal, naar de volledig vrijstaande Branco. Deze had de bal voor het inschieten, maar schoot tot ontsteltenis naast (foto 2).

S.V. Honselersdijk kwam beter in zijn spel. Van achteren werd goed opgebouwd, met veel direct spel en dat leidde tot grote kansen. GDA had hier geen antwoord op en liep constant achter de bal aan. In de 32e minuut was het Bryan die op links Nick bediende. Vrij voor de keeper probeerde Nick de bal te lobben, maar de bal ging over. Een heus offensief volgde door de dijkenaars, waarbij het spel goed breed werd gehouden en GDA van het kastje naar de muur werd gestuurd. In de 36e minuut was het Bryan, die na een pass van Rutger op de paal knalde. Eén minuut later was het Loek met een harde uithaal die net naast schoot. In de 40e minuut een voorzet van Rutger, waar Bryan goed voor zijn man kwam en de bal koppend via de keeper over de lat ging. Vlak voor rust een overtreding op Joost. De vrije trap van Tim bereikte het hoofd van Rico, en ook deze kans werd teniet gedaan.

Tweede helft

De 2e helft een ongewijzigd S.V. Honselersdijk ,die goed uit de startblokken kwam en gelijk een kans voor Nick opleverde. Zijn schot ging maar net naast. En net als voor de rust, gingen de aanvalsgolven verder. Maar het enthousiaste team vergat na een corner het verdedigende werk ,en kwam de verdediging tegen een 2 tegen 2 situatie te staan. Hierdoor kreeg GDA zijn 2e kans in de wedstrijd. GDA speler Rogier Belt bediende de handige Jeroen Mantel. Deze wist zijn 2e doelpunt deze middag te scoren, en S.V. Honselersdijk op een 2-1 achterstand te zetten.

Maar de Dijk liet het er niet bij zitten. Het pakte de draad weer goed op, en bleef zijn eigen spelletje spelen. In de 58e minuut een aanval door de midden. Tim zag Nick diep gaan, maar Nick kon net niet bij de bal. De bal caramboleerde wel van de keeper via Nick richting doellijn, waar een verdediger net voor de doellijn de bal nog kon wegwerken. Ook een schot van Tim werd via keeper Bart Boeve tot corner verwerkt. GDA had natuurlijk vrede mee met deze voorsprong, en ging het spel al een beetje vertragen. Het zou eigenlijk onterecht zijn als ze met de overwinning zouden vertrekken. Nauwelijks 2 kansen gehad en toch 2 keer raak. Dat realiseerde S.V. Honselersdijk zich ook. Het ging verder met GDA onder druk zetten. Een knappe pass van Michel, zette Joost alleen voor keeper Bart Boeve. Ook deze mogelijkheid ging verloren. Eén minuut later mocht de Dijk een corner nemen. Loek kon aanleggen, maar de bal werd in het volle strafschopgebied gesmoord. De rebound was voor de ingevallen Pawel en hij scoorde de 2-2 (foto 5). De laatste 10 minuten van de wedstrijd was het een beetje over voor de moe gestreden dijkse ploeg. GDA kwam er nog een paar keer goed uit , en door 2 knappe reddingen van Tom bleef de stand gelijk. Na 2 minuten in blessure tijd, floot scheidsrechter Pieterman deze zeer sportieve wedstrijd af.

Conclusie was natuurlijk na afloop, dat S.V. Honselersdijk had moeten winnen gezien de verhouding op het veld. De ploeg was heer en meester op het veld. Positief deze middag was wel, het vertoonde spel dat in een stijgende lijn zit.

Opstelling
Tom van Schie, Rico Kok (A), Nando Kok (-65 Pawel Rubin), Rutger Opperman, Michel van Giesen, Tim van der Meer, Loek Grootscholten, Branco Kok, Joost Zandvliet, Bryan de Brabander, Nick Peeters

Condubouw