Van toen naar nu (deel 15): Zaterdag versus zondag
dinsdag 6 mei 2014

Vandaag, dinsdag 6 mei 2014, neem ik plaats achter mijn PC om mijn 15e artikel aan het digitale papier toe te vertrouwen. Waar zou ik het nu over willen hebben? Er dwarrelt van alles door mijn hoofd. ’t Is moeilijk om keuzes te maken. Ik probeer mij te verplaatsen naar 1964. Dorpsgenoten schrijven een vergadering uit voor 6 mei. Reden: oprichten sportvereniging. Zou het gaan lukken? Alle spanning verdwijnt van de gezichten van de initiatiefnemers, ze zien dat er maar liefst 34 belangstellenden naar de oprichtingsvergadering zijn gekomen. Blije gezichten, grootse verwachtingen voor de ‘Sportvereniging Honselersdijk’. Bij de start van het eerste seizoen (’64-’65) staan al meteen 3 senioren- en 2 jeugdelftallen klaar om de competitie aan te gaan met andere clubs. Het is de eerste maanden nog wel behelpen, want er zijn nog nauwelijks faciliteiten. In april 1965 is het zover dat het "Het Kasteel" in gebruik kan worden genomen. Een markante accommodatie met vier kleedruimten. En via de stenen trap naar boven een kantine en een bestuurskamer. Op de kantelen een prima uitzicht op een partijtje voetballen.

Driemaal is scheepsrecht
Ruim 25 jaar eerder is er ook al gevoetbald in Honselersdijk. Vóór wereldoorlog II is al 2 keer een voetbalclub opgericht. Er is gevoetbald op een veldje, gelegen tussen de Molenlaan en het oude deel van de Van der Goesstraat. Zie bijgaande foto: op de achtergrond huizen aan het Moddermanplein en aan de Van der Goesstraat. U ziet een voetbalwedstrijd in folkloristische kledij. Ook aan de overzijde van de Verlegde Dijksloot wordt gevoetbald. Op een weiland van de familie De Jong, ongeveer op de plek waar nu Tennis Club Honselersdijk zijn thuis heeft. Van een clubhuis is nog geen sprake, dus ook geen kleedhok en al helemaal geen sanitaire voorzieningen. Vóór de spelers een wedstrijd beginnen, moeten ze eerst nog even wat koeien verwijderen en het veld van koeienvlaaien ontdoen. Beide clubs hebben maar een kortstondig bestaan gehad.
Begin jaren zestig volgt een derde poging om een voetbalclub in Honselersdijk van de grond te krijgen. Zou het nu echt lukken? Is het een waagstuk? Hierbij is het adagium van onze zeehelden van toepassing: ‘Driemaal is scheepsrecht’.

Zaterdag - zondag
In de jaren dertig is er nauwelijks nog tijd voor sport. De mannen maken lange werkdagen in de tuin. Ook ’s zaterdags. Alleen op zondag is er gelegenheid voor vrije tijdsbesteding. Maar voor een flink deel van de bevolking is voetballen op zondag geen optie, dat is een aan de Heer gewijde dag.
Na de oorlog breken andere tijden aan. In de jaren zestig komt de vrije zaterdag(middag) in beeld. Ook gaat er een andere wind waaien in religieuze kringen. De mensen krijgen al met al meer ruimte om keuzes te maken.
Een casus: Als knul van een jaar of zestien wilde ik om en nabij 1960 gaan voetballen. Ik zat (bij mijn vader) in het bakkersvak. De zaterdag was een drukke dag. En op zondag ging ik naar de kerk. Beide dagen waren bezet, dus geen voetbal. Mijn vader opperde om dan maar te gaan handballen, dat kon dan op een doordeweekse avond. Op zich een goed idee, maar… Rond Honselersdijk had je alleen handbalverenigingen met een RK-signatuur. Ik kwam uit een protestants nest. Voor mij geen bezwaar, maar… Voor ik lid kon worden van een handbalclub moest ik eerst naar de pastoor om gescreend te worden, maar… Daar zag ik vanaf.

In de voorbije eeuw is voetballen op zondag het hoofdmenu, zowel landelijk als in ons eigen Westland. Clubs als Westlandia, Velo, Verburch, RKSVM, ’s-Gravenzande: Rood-Wit, VV Naaldwijk, Hoek van Holland, LVSJ en (het ‘jonkie’) Quintus zijn van oorsprong allemaal zondagclubs. De zaterdagclubs worden door de ‘zondag’ overschaduwd. Pure zaterdagclubs zijn ’s-Gravenzande SV: De Sport, Hoekse Boys, Monster, De Lier, Maasdijk, KMD en (het ‘jonkie’) S.V. Honselersdijk.

De zondagclubs hebben gemiddeld een oudere oprichtingsdatum dan de zaterdagclubs. De zondag en de zaterdag hebben ieder hun eigen competitie. Na verloop van jaren gaan de zondagclubs ook ruimte bieden voor voetballen op zaterdag. Naar ik vermoed, is VV Naaldwijk daarin de eerste in het Westland. Andere zondagclubs hebben daarvoor nog lang de rem erop gehouden. Jaren later gaan Velo en Verburch op de zaterdag experimenteren, mét vriendenteams, want de zondagafdeling mag niet worden geschaad.

Intussen is de rem losgelaten. Het hek is van de dam. De fusies in De Lier, Hoek van Holland, ’s-Gravenzande en Monster hebben er toe geleid dat de betreffende verenigingen voor 100% zaterdagclubs zijn geworden. Recentelijk is Quintus ook zaterdag geworden en staat Verburch op de drempel om ook die stap te maken. Tenzij ik iets over het hoofd zie, zullen binnenkort alleen nog Westlandia en Velo vertegenwoordigd zijn op de zondag. Wie heeft dit bij de laatste eeuwwisseling ooit kunnen bevroeden?

Een goede neus
S.V. Honselersdijk, vanaf de oprichting altijd een neutrale club, kiest bij haar start voluit voor de zaterdag. Terugblikkend vanuit dit jubileumjaar, hebben onze eerste bestuurders een goede neus voor die keus gehad.
In de periode 1968/1969 is er weliswaar een flinke crisis in de gelederen van S.V. Honselersdijk, waardoor de club toch even wankelt, maar dankzij de wil en de ambitie is de club daar sterker uit te voorschijn gekomen. Kijkend naar wat er is en wat er gebeurt op de Strijphorst mogen wij de bestuurders en de vele, vele vrijwilligers van de club van harte feliciteren met haar 50ste verjaardag. We wensen haar ook een voorspoedige, dynamische en waakzame toekomst toe. - Lindt

Condubouw