Van toen naar nu (deel 7)
donderdag 21 november 2013

Herrie om niks?
De vorige keer schreef ik over een Buitengewone Algemene Ledenvergadering in 1979. Die vergadering werd belegd om een biljartkwestie op te lossen. De aankoop van een (duur) biljart werd door veel leden niet ‘gepruimd’. Een meerderheid van de ledenvergadering keurde de aankoop af. Het biljart moest per kerende post terug naar de leverancier.

Hoe die zaak is afgewikkeld, staat mij niet meer bij. Maar… niet lang nadat besluit werd er toch weer gezellig gebiljart. Er was zelfs een biljartcommissie in het leven geroepen. Bemand door Arend Lievaart, Siem Klein, Kees Wagemakers, Henk de Wijs en Wim Lugtenburg. Stuk voor stuk bekende namen binnen de club. Zij organiseerden de competitie op het groene laken.
Hoe kan dat nou? Heeft men de uitspraak van de ledenvergadering genegeerd? Wilde de leverancier van het biljart het meubelstuk niet terugnemen? Ik weet het niet meer. Het kan ook zijn dat er een andere wind ging waaien in de club, want in 1981 droeg Arie van der Eijk de voorzittershamer over aan Wim Lugtenburg. Feit is dat de herrie rond het biljart plaats maakte voor gezelligheid. Of die gezelligheid lang heeft geduurd, vertelt het verhaal niet. Eén ding is zeker, al decennialang heb ik geen biljart meer gezien in de kantine. Waar zou het zijn?

Strafzaken en schorsingen
Een tevreden clubleiding. De voetbaljaargang 1982-1983 was redelijk sportief verlopen. Die tevredenheid was gebaseerd op het aantal keren dat een speler op het wedstrijdformulier werd genoteerd. De clubleiding had geconstateerd dat de ‘notering’ ten opzichte van het vorige jaar was gedaald. Na een ‘notering’ van 32 spelers in het seizoen 1981-1982, daalde het aantal noteringen in het jaar daarna tot maar 20 spelers.
De ‘noteringen’ over 1982 -1983 hadden (deels voorwaardelijke) schorsingen tot gevolg. Daarnaast ook een geldboete voor de vereniging. Het ‘negende’ was een keer niet opgekomen, wat de vereniging administratief niet goed had verwerkt. Was dat misschien een poging om dat feit te verdoezelen?

De elftallen 5, 7 en 8 liepen geen enkele smet op. Het ‘derde’ had een groot aandeel in de 20 noteringen. In het jaarverslag 1982/83 zei het bestuur: ‘het moet worden gezegd dat men aan het einde van het seizoen zich beter heeft gedragen (…) en hoopt op een nog beter of sportiever gedrag op de velden in het komende seizoen.’

Terzijde: In die periode werd de Jaarlijkse Algemene Ledenvergadering steeds eind augustus gehouden. Dat was, net na de vakanties, steeds een heel gedoe. Vandaar dat de vergadering later naar eind oktober verhuisde.

Geïnspireerd door bovenstaande, pakte ik er het recente jaarverslag van 2012-2013 bij. Even kijken hoe de club er tegenwoordig bij staat. Geen woord over schorsingen of boetes. En ook niet in het jaarverslag van een jaar eerder. Een verrassend mooi resultaat? Ja, als we daaruit mogen afleiden dat onze club heel hoog in de fair play-competitie staat, maar eigenlijk twijfel ik daar een beetje aan.

We kennen allemaal de schoppartij van ongeveer een jaar geleden. Een incident dat de dood van een grensrechter (Nieuwenhuizen, Almere) tot gevolg had. Die gebeurtenis maakte, mede door de enorme aandacht van de media, veel los in ons kleine kikkerlandje. Een golf van scherpe aandacht voor grof geweld op de voetbalvelden overspoelde de natie. Er ging geen weekend voorbij of de media konden weer iets over ongewenst gedrag de ether in sturen. Zo zal zich in onze vereniging ook wel eens een smet(je) voordoen. Iets wat niet door de beugel kan.

Hoe dan ook, de gebeurtenissen bezorgden de KNVB een stevige klus: ongewenst gedrag aanpakken – sportief gedrag stimuleren. De Bond vond in Hikmet Weeling een partner om daar werk van te maken.

Plezier & Respect
De nasleep van de kwestie Nieuwenhuizen bereikte ook onze vereniging. In die zin, dat ze geïnspireerd werd om ongewenst gedrag aan te pakken met een positieve insteek: op de Strijphorst gaan we plezierig en respectvol met elkaar om. Het motto luidt dan ook: “Plezier & Respect”. Dat project is in het voorbije seizoen door Rino Vijverberg en zijn commissie aan de slag gegaan. Daarbij is ook Hikmet Weeling ingeschakeld.
Sportief gedrag stimuleren bij de vereniging. Kan dat? Bedenkend dat ongewenst gedrag in alle hoeken van de samenleving voorkomt, is het voor Rino en zijn commissie een enorme uitdaging om zijn missie binnen de vereniging te volbrengen.

Het gaat dan niet alleen om wangedrag op het veld, maar ook om wat er rond het veld gebeurt. Daarbij valt onder meer te denken aan de rotzooi die clubleden en supporters achter laten na een wedstrijd.

Op weg naar het jubileum wens ik Rino en zijn commissie namens de hele vereniging veel goede resultaten toe. Ik droom al van een Strijphorst waar gezellig, plezierig en ordelijk geleefd wordt.

Lindt

Prins Group