Van toen naar nu (deel 5)
donderdag 31 oktober 2013

Van Oldenbarneveldt naar boer Van Schie
Op vrijdag 16 november 1979 vond de openingsceremonie plaats. Op die datum werd ons nieuwe sportcomplex op het weiland van boer Van Schie officieel in gebruik genomen. Na ruim 15 jaar voetballen aan de Joh. v. Oldenbarneveldtstraat, was ieder die zich bezig hield met de club vertrouwd geraakt met het ‘kasteel’. Het was dus wel even wennen aan de nieuwe naam: “Strijphorst”.

In die fase van ons bestaan had ons clubblad nog geen naam. Wanneer “Strijppraat” op ons clubblad verscheen, kan ik op dit moment nog niet goed traceren. Wel weet ik dat het clubblad van 8-12-1979 nog niet die naam had.

Naast Strijphorst en Strijppraat diende zich in bovengenoemd clubblad een schrijver aan die columns onder de naam “Strijpjes”ging schrijven voor het clubblad. De scribent verschool zich achter de schuilnaam “Strijpje”. Strijpje ging dus Strijpjes schrijven. In olijke schrijfstijl nam hij in zijn eerste column al direct clubmensen en gebeurtenissen op de hak. We laten u genieten van de complete column van 8 december 1979:

STRIJPJES:
"Een rubriek welke met regelmaat zal worden gepubliceerd, indien er van horen, zien en schrijven weer voldoende stof is om te weten. Zo dat was dat. De verloting van de feestavond heeft netto f. 1.882,-- opgebracht, niet gek voor een paar van die commissieleden.
De ballonwedstrijd is nog steeds in volle gang, het is echt waar, meldingen zijn binnen uit België, Luxemburg, Frankrijk en Duitsland; dat ondanks de zuiderwind. Zo zie je maar weer, de ballon is net als de bal rond. Je weet het maar nooit, er is veel te beleven op de “Strijphorst”.

Ene Heer J. Prins benadert veel supporters waarom is niet geheel duidelijk, alleen Jan vergist zich wel eens en is zo actief dat zelfs leden worden benaderd voor één of andere Aktie; Jan een ledenlijst is te verkrijgen bij het secretariaat.

De eerste ruit is reeds gesneuveld van het clubgebouw, goed dat J. Goedendorp nog niet geheel klaar is. Kubala heeft een weddenschap verloren afgelopen week; wij maar zoeken in “Zijkantjes” naar enkele regels in de Westlandsche Courant. Helaas Kubala kan niet altijd winnen, gaarne zaterdag a.s. afrekenen (24 x f.1.25).
W. de Z. heeft zijn zin; het groene entreehokje is verplaatst alleen jammer dat het weinig heeft geholpen, de afsluitbaarheid voor entreeheffing is nog niet bepaald waterdicht. Het tassenrek is reeds medeverhuisd, maar wat blijkt nu; ook dit is te klein voor 12 kleedkamers.

De voorzitter zal zijn pantalon afgelopen zaterdag kritisch bekeken hebben, een afgedwaalde bal plofte in de bagger en spetterde alom in het rond.
Vriendelijk verzoek aan de barkrukzitter, wees sportief en sta eens op, dan kan een ander ook eens zitten.

Als het zaterdag afgekeurd blijkt te zijn, leider van het 9de, dan moet je zelf gaan kijken bij Brouwer in de Dijkstraat, even eerder je bed uit. Het bestuur kan er ook niets aan doen als alles afgekeurd wordt. Goed kijken op de lijst lost al je problemen op. Rond 9 uur ’s morgens kun je terecht.

Nog eens terugkomend op de ballonwedstrijd:
“De Hofnar” vroeg of de centjes op waren; inderdaad dit was het geval; wij zochten eigenlijk een tweede sponsor, gedacht werd nog aan “De Hofnar” maar waarschijnlijk vergeten door de drukte rond de opening.

Strijpje.”

Creatief initiatief
Ná 1979 is er ook weer veel veranderd op de Strijphorst. Heel veel meer dan het verplaatsen van het groene entreehokje (op aangeven van Willem de Zeeuw; W. de Z.). Een creatieve geest, menig jaar redacteur van ons clubblad en vele jaren verslaggever van wedstrijden van ons vlaggenschip. Ook éen van onze clubbestuurders was creatief in schrijven. Zijn schrijfsels verstopte hij achter de schuilnaam: Strijpje. En nog een derde persoon noemen we hier: Kubala. Die naam was hem liever dan zijn echte naam. Met die naam maakte hij furore in en buiten Honselersdijk. Hij was zanger op feestelijke gelegenheden bij de sportvereniging en daarnaast icoon in het Honselse wielermétier, zoals de dikkebanden- en/of tandemraces.

In onze vereniging lopen vast nog meer leden rond die gezegend zijn met een flinke dosis creativiteit en artistiek talent. Maar die talenten timmeren - naar het lijkt - minder aan de weg. Ik denk hierbij bijvoorbeeld aan het team dat de website www.svhonselersdijk.nl verzorgt. Fantastisch! Ga zo door, mannen.

(Lindt)

Sosef & v/d Knaap