Van toen naar nu (deel 3)
donderdag 26 september 2013

Voor mijn eerste artikel op weg naar het jubileumfeest in 2014 zocht ik naar de wortels van het voetbalspel. Bij die zoektocht kwam ik bij volksstammen terecht die ons vagelijk bekend zijn onder de naam Kelten. Dat volk ‘huisde’ vóór onze jaartelling al in diverse Europese gebiedsdelen: Midden-Europa, Gallië (Frankrijk), Iberisch schiereiland (Spanje en Portugal) en Britse eilanden (Engeland en Ierland). In die tijd werd zo ongeveer gevoetbald zonder spelregels. Dat was allemaal nog voor de Romeinen Europa gingen overheersen.

Het Keltische voetbal had veel weg van een partijtje vechten. In engere zin is voetbal heden ten dage nog steeds een vechtsport. Bij het rugby zie je nog goed de sporen van fysiek geweld. Het lichamelijk contact in die tak van sport is nog volop aanwezig. Bij het voetbal is dat contact duidelijk minder. Een schouderduw mag, maar pak je een tegenstander vast, dan fluit de scheidsrechter voor een overtreding.

Spelregels
Eeuwen later is het voetbalspel rijkelijk voorzien van spelregels. We hebben nu zoveel regels, dat we van een ‘Wetboek Voetbal Spelregels’ (WVS) kunnen spreken. Nooit is dat spelregelboek af. De ene keer wordt het aangepast, een andere keer aangevuld. Deze maand kreeg de ‘gele kaart’ een aanpassing. De scheidsrechter kan bij het trekken van een gele kaart nu ook een tijdstraf van 10 minuten aan een speler opleggen. En onlangs verscheen in de media het bericht dat de KNVB de wedstrijd FC Utrecht – Roda JC heeft aangewezen om het HawkEye-systeem te beproeven. Noem het maar een elektronische scheidsrechter die de doorslag geeft of de bal al dan niet de lijn is gepasseerd. Ooit werd er zonder een scheidsrechter gespeeld. Zal de hedendaagse techniek straks de scheidsrechter én de grensrechter weer naar huis sturen?

Dit nieuws brengt mij terug naar een wedstrijd in de dagen dat we nog aan de J. v. Oldenbarneveldtstraat speelden. Ik speelde toen in het tweede van S.V. Honselersdijk. Monster dwong ons in de verdediging. Monster zette van rechts voor. De scheidsrechter floot af, hij had waargenomen dat de bal over de achterlijn was geweest. Ik stond bij de achterlijn en zag het anders. In mijn spontaniteit riep ik: “De bal ging niet over de lijn. Vrije trap Monster!” Was ik een keer sportief, kreeg ik niet alleen een waarschuwing van de scheidsrechter, maar ook nog mijn maatjes over mij heen. Hun boodschap: “Je moet je kop houden!”

Fair play
Ook al kreeg ik de wind van voren, ik heb nooit spijt gehad van die liplossigheid. Aan de ene kant is voetbal niet meer dan een leuk spel een fijne tijdbesteding. Zeker in de wereld van het amateurisme. Graag koester ik mij aan die mooie Olympische gedachte. Een prachtig vehikel om mensen uit (alle) landen tot elkaar te brengen, te verbroederen. Bind je met elkaar de strijd aan, dan doe je dat volgens de lijnen van eerlijkheid.

In o.a. het boksen en het judo worden sporters in gewichtsklassen ingedeeld. De boksers in die tegenover elkaar staan, zitten in dezelfde gewichtsklasse. Die spelregel voorkomt gewichtsverschil. Bij een groot verschil heeft de zwaarste sporter de meeste kans op winst.
In de Europese voetbalcompetitie, en misschien ook wel in de Nederlandse competitie, zou een gewichtsklassenregel ook niet misstaan. Ik bedoel niet dat dan alle spélers op de weegschaal moeten gaan staan. Nee, ik denk dan aan de financiële ongelijkheid van clubs. Als Real Madrid 100 miljoen euro neertelt voor de aankoop van een speler, waar blijven dan de ‘rijke’ clubs van Nederland? Is het fair play dat de UEFA rijke clubs (die de grootste sterren ter wereld aan zich weet te binden met zakkenvol geld) laat spelen tegen clubs die hun beste spelers node zien verdwijnen door de zuigkracht van geld? Het evenwicht dat bij boksen en judo gezocht wordt, ontbeert de voetballerij. Zal de UEFA inderdaad over enkele jaren de financiële balans van de clubs in evenwicht kunnen (en willen) brengen? Het is te hopen, maar… als dat geregeld is… dan volgt er weer een probleem. Denk bijvoorbeeld aan ‘matchfixing’. Wedstrijden manipuleren kan ook winstgevend zijn.

Op het thuisfront
De voetballers in de Nederlandse amateurvoetbalcompetitie worden die ook al betaald? Vandaag, 25 september 2013, las ik dat de spelers van een club in de Topklasse van de zaterdagcompetitie een heuse arbeidsovereenkomst hebben. Hun gemiddelde jaarsalaris bedraagt € 10.000,-. Heeft de KNVB zijn aversie tegen betaald voetbal (1954) nu helemaal overwonnen? Wat is de toekomst voor S.V. Honselersdijk?

Lindt

Sosef & v/d Knaap