Van toen naar nu (deel 1)
maandag 2 september 2013

Volgend jaar viert de S.V. Honselersdijk haar 50ste verjaardag en dus haar vierde jubileum, na de 12½, 25 en 40 jaar. Op 6 mei 1964 is de vereniging opgericht. De oprichtingsdag heb ik niet meegemaakt, want ik voetbalde toen nog bij V.V. Naaldwijk. Zodra de gelegenheid er was, liet ik me overschrijven naar S.V. Honselersdijk, de plaats waar ik geboren en getogen ben. Ik was als 20- jarige gelijk van de partij bij de start van het eerste voetbalseizoen: 1964-1965. Het is niet bij dat ene seizoen gebleven, want ik plakte er nog zo’n 28 seizoenen aan vast. In 2009 verliet ik – na 30 jaar fluiten - definitief de velden van S.V. Honselersdijk. In mijn laatste wedstrijd riep een speler mij na: “As je het niet ken bijhouwe, dan motje ophouden met fluiten.” Niet leuk om te horen, maar achteraf een goed advies. De spieren, de botten, de souplesse… Kortom: Ik was gewoon te oud.

De vereniging is bijna 50 jaar oud. Ik kan jaloers op haar zijn. Bij het stijgen der jaren blijft ze fris en jong. Kijk maar naar de èffies, de étjes, de junioren en zo voorts. In de bestuurlijke regionen is het al niet anders. S.V. Honselersdijk is niet oud. Om dat te ‘bewijzen’ moeten we terug naar de bronnen.

Kip en ei
Het is eigenlijk een kippeneivraag. Was de bal er eerder of het spel? En ja, waar is het voetbalspel geboren? Ik dacht zelf aan de 19e eeuw, in Engeland. Mooi mis.
Het spelletje schijnt al duizenden jaren gespeeld te worden. Niet op de manier zoals wij het voetbal hebben leren kennen, maar toch… heeft men weten te achterhalen dat ‘voet aan de bal’ een heel lange geschiedenis heeft. De bal mocht behalve met de voet ook met de knie en het bovenbeen worden gespeeld. Engeland mag dan wel de bakermat zijn van het ‘moderne’ voetbal, in zijn oervorm werd het spel al minstens 3000 jaar geleden in alle hoeken van de wereld gespeeld. Ooit wel eens gedacht dat de Chinezen, de Perzen, de Indianen, de Assyriërs, de Vikingen ons als voetballer zijn voorgegaan? Ik niet. De Chinezen hadden al een voetbalspel tussen twee ploegen uitgedacht; ieder met een doelverdediger. In Europa, in de tijd van de Kelten, werden al bepaalde voetbalgebruiken (spelregels) in acht genomen. De Romeinen gebruikten voetbalwedstrijden om hun strijders op scherp te zetten voor het gevecht. In Australië speelde men niet met elftallen, maar met honderdtallen. Degene die de bal de meeste keren met de voet raakte was de winnaar.

Engeland bakermat
De echte voorlopers van het hedendaagse voetbal zijn te vinden in Italië, toen nog onder Romeins en Florentijns bestuur. Door de eeuwen heen ontwikkelden zich spelregels. Op de Britse eilanden kon het er ruw aan toe gaan. In bendes werd gevochten om de bal, men raasde door dorpen heen, met allerlei nare gevolgen.
De oude ballen waren knap zwaar. Ze werden niet met lucht opgeblazen, maar gevuld met haar of vodden. In de Romeinse tijd was de blaas van een stier geschikt om als bal te fungeren.

In de 19e eeuw werden - vooral in Engeland – veel uitvindingen gedaan. De industrialisatie (fabrieken) nam enorme vormen aan. Ook het voetbal maakte in die tijd stappen voorwaarts. Het spel werd op velden en straten gespeeld. Boerenjongens tegen leerjongens. Een volksspel, waar de gegoede burgerij op neer keek: een vulgair en lawaaierig tijdverdrijf. Verspilde tijd die men beter kon gebruiken. Maar het volk zette door, het spel werd bekend als ‘gespuisvoetbal’. Er was inderdaad weinig discipline bij dit spel. De daaruit voortvloeiende chaos was de drijfstang voor het opleggen van orde en regels. Niet alleen van bovenaf, maar ook vanuit de gelederen van de spelers.
Het spel werd aldus fatsoenlijker. Het kwam in een beter daglicht te staan. Het spel vond in 1863 zijn weg naar het wereldje van de middelklasse, bij de zonen van de zakenlui. Zo ook naar scholen en universiteiten (o.a. Oxford en Cambridge). Rond de steden werden voetbalclubs opgericht. Er ontstond een onderscheid tussen voetbal en rugby.

Alle vernieuwingen in het voetbal kwamen uit Engeland. De introductie van het professionalisme vond in 1885 plaats. Het voetbal werd door Britse zeelui en kolonisten wereldwijd geëxporteerd naar alle windstreken.

Voetbal in Nederland
De eerste voetbalclub in Nederland was HFC. Bij zijn 100-jarige jubileum in 1979, werd het de Koninklijke HFC. Tot 1954 had Nederland alleen nog amateurvoetbal. Fortuna ’54 (Limburg) was de eerste profclub.
De discipline in het voetbal en langs de zijlijn heeft anno 2013 nog volop de aandacht.

De voetballerij is vooral een activiteit voor jongeren, een leerschool voor aanvallen en verdedigen, voor uitdelen en accepteren, voor samenwerken en respecteren. Een benadering die ook de bijna 50-jarige S.V. Honselersdijk goed past.

Lindt

Sosef & v/d Knaap