S.V. Honselersdijk geen kind aan RAS
zondag 2 december 2012

Op een koude en natte zaterdagmiddag maakte ons eerste zich op tegen nummer laatst van de competitie het Haagse RAS. De ploeg aan de Albardastraat maakt moeilijke tijden mee. Na degradatie vorig jaar uit de 2e klasse, staan ze nu ook weer onderaan in de 3e klasse. De mannen van Piet Boon, die deze week zijn contract verlengde, zijn juist bezig met een goede reeks en na vandaag zelfs bovenaan in de 2e periode samen met Die Haghe en MVV’27.

Eerste helft
Voor de vele meegereisde toeschouwers was het geen pretje langs de zijlijn te staan. Gedurende de hele wedstrijd regende het onophoudelijk en waren de paraplu’s deze middag hard nodig om enigszins droog te blijven.

S.V. Honselersdijk moet het nog doen zonder onze spits Morad. Een blessure houdt hem dit jaar nog aan de kant. Het was S.V. Honselersdijk die gedurende de hele wedstrijd het spel bepaalde. De ploeg speelde heel degelijk en gaf zelf weinig weg. In het begin van de wedstrijd was RAS wel een aantal keren dicht bij het doel van Martijn te vinden. In de 7e minuut was het de spits van RAS die na een soepel lopende aanval de bal in een keer op zijn schoen nam maar voor het doel van Martijn huizenhoog over ging. Ook na een voorzet op rechts was de spits van Ras dicht bij een doelpunt maar de bal werd naast geschoten. Hier raakte S.V. Honselersdijk nauwelijks van onder de indruk. Het speelde het balletje vrolijk rond totdat ergens de ruimte lag. Vaak werd de bal direct gespeeld waardoor RAS het overzicht een beetje kwijt was. Vooral op rechts lag de ruimte waardoor rechtsback Rico vaak gevaarlijk op kon komen. In de 20e minuut was het dan ook Rico die op rechts Mike aanspeelde. Vanuit een moeilijke hoek probeerde hij de keeper van RAS te verschalken maar de keeper redde met een hand. De bal kon nog net door een verdediger tot corner verwerkt worden voordat Leon er bij was.

Een paar minuten later een aanval uit het boekje. Said speelde Jeroen aan en deze legde de bal breed op de opkomende Rico en hij passeerde de keeper in de kleinst mogelijke hoek, 0-1. Je zag na dit doelpunt dat de Dijk de score snel wilde opvoeren. De ploeg speelde meer naar voren waardoor er veel mensen voorin waren. Hierbij liet af en toe de omschakeling te wensen over waardoor RAS toch de gelegenheid had om uit te breken. Maar RAS was niet bij machte om het S.V. Honselersdijk moeilijk te maken. Het had de handen vol om de goed combinerende Dijkse ploeg van het doel te houden. De een na de andere mooie aanval werd op de mat gelegd en het duurde ook niet lang dat de score werd uitgebreid. In de 34e minuut was het Azzedine die een uitstekende aanval goed afrondde, 0-2. Voor de rust kwam S.V. Honselersdijk helemaal save te zitten. In de 39e minuut werd Jeroen goed vrijgespeeld en hij scoorde de 0-3 zodat de ploeg met een goed gevoel ging rusten.

Tweede helft
In de rust de warme kantine opgezocht voor een bakkie en volgens zeggen het gezelligste voetbalclubhuis van de stad Den Haag. Maar het koffieapparaat kon de stroom bezoekers nauwelijks verwerken.

Daar hadden de spelers geen last van. Een ongewijzigd team stond op tijd klaar voor de 2e helft. Het begin van de 2e helft begon RAS fanatiek aan de wedstrijd om de achterstand zo snel mogelijk te verkleinen. Maar de sterke Honselse defensie wist van geen wijken en na een kwartier lag RAS het bijltje er bij neer. Ze gaven daarna S.V. Honselersdijk alle mogelijkheden om de score uit te breiden. Zo was Jeroen na een diepte pas van Leon dicht bij een doelpunt. Met een lobje probeerde hij de keeper van RAS te verrassen maar de uitgestrekte arm voorkwam een doelpunt, waarna de meegelopen verdediger de bal net voor Leon wist weg te werken. In de 60e minuut moest Ralph na een schot op zijn hand met een handblessure het veld verlaten en werd vervangen door Rino. Later bleek Ralph een gekneusde vinger te hebben. Ondertussen werd het steeds donkerder op het sportpark en werden de kunstlichten ontstoken. Ook de koude regen maakte het er niet gezelliger op. Maar hier had de Dijkse ploeg geen maling aan. De druk werd opgevoerd op de verdediging van RAS. Leon had in de 62e minuut een ideale mogelijkheid. Na mooie diepte pas van Loek kon Leon alleen op de keeper af gaan maar schoot net naast. S.V. Honselersdijk had in deze fase voldoende mogelijkheden om de score te vergroten. Het doelgemiddelde kan nl belangrijk zijn voor de 2e periode titel. De laatste 10 minuten gaf RAS open huis en werd er door Jeroen en Roy Steekelenburg nog 2 maal gescoord zodat de eindstand 0-5 werd. Er werd door scheidsrechter van der Linden geen seconde bijgeteld zodat na precies 90 minuten de wedstrijd werd afgefloten en de spelers de warme douche konden opzoeken.

IJs en weder dienende is volgende week thuis de laatste competitiewedstrijd voor de winterstop. De thuis nog ongeslagen formatie van Piet Boon moet dan aantreden tegen MSV’71. De ploeg van Henk Boon heeft zijn draai nog niet gevonden en is onderin te vinden in de 3e klasse C.

Opstelling:
Martijn van de Hoek; Rico Kok, Marcel Bruggeling, Ralph Heskes (-61, Rino Vijverberg), Roy van den Berg; Said Ouladsaid (-75, Roy Steekelenburg), Leon de Brabander (A), Loek Grootscholten, Jeroen Vogels; Azzedine El Khalifi, Mike Mast (geel, -60, Joost Zandvliet).

Van der Meer verzekeringen