Mandy van Dijk debuteert in Oranje
zaterdag 22 september 2012

Wat goed is komt snel. Dat geldt in de overtreffende trap voor voormalig C1 speler van S.V. Honselersdijk Mandy van Dijk (15). Nadat ze op vrijdag 24 augustus met een 3 minuten durende invalbeurt in de BeNe League (vrouwen eredivisie) met ADO Den Haag haar competitiedebuut thuis tegen PSV/FC Eindhoven (0-3) had gemaakt, debuteerde Van Dijk maandagavond 17 september op het hoofdveld van de RKSV Schijndel in Noord-Brabant met het Nederlands elftal voor speelsters onder 17 jaar in een oefeninterland tegen de leeftijdgenoten van Mexico (0-2). Nadat de vorige equipe van KNVB-bondscoach Maria van Kortenhof uiteindelijk geen EK-kwalificatie kon afdwingen, wacht nu een nieuwe kans voor een nieuwe lichting voetbalsters, waaronder dus Mandy van Dijk. Oranje onder 17 jaar is in voorbereiding op de eerste EK-kwalificatieronde, die volledig in Nederland wordt gespeeld. Tegenstanders in de strijd om een plek in de daaropvolgende kwalificatieronde (de zogenaamde eliteronde) op een nader te bepalen locatie zijn Montenegro (20 oktober), Kazachstan (22 oktober) en Oekraïne (25 oktober). Komende week voetbalt Van Dijk in de Women Champions League thuis tegen de Russische kampioen FC Rossiyanka en drie dagen later voor de competitie thuis tegen Ajax. Er zijn nog toegangskaarten voor deze wedstrijden beschikbaar.

Bij de KNVB was Van Dijk buiten beeld geraakt. “Ik ben een tijdje niet uitgenodigd geweest, omdat ik voor KNVB wedstrijden bedankt had. De laatste keer heeft de bond nog geprobeerd om me over te halen, maar in overleg met mijn vader ben ik daar toen niet op ingegaan. Ik vond de organisatie rond trainingen en wedstrijden een rommeltje. De KNVB zei toen dat ik geen tweede kans meer zou krijgen, dus dat vertegenwoordigend voetbal voor mij voorgoed over zou zijn, maar dat is dus anders gelopen.” Van Dijk’s trainer bij ADO Den Haag en oud-international (104 interlands) Sarina Glotzbach-Wiegman (uit Monster) brak onlangs een lans voor haar bij de KNVB. “Ze vroeg me of ik bereid was aan te sluiten bij de voorselectie van Oranje onder 17. Ik had daar wel zin in. Sarina heeft het vervolgens ook met mijn vader besproken en hij vond het ook goed.” Aanvankelijk behoorde Van Dijk niet tot de Oranje-selectie, maar door blessures werd ze alsnog opgeroepen. Van Dijk begon tegen Mexico op de reservebank. “De eerste helft liep het niet goed, waardoor we 0-2 achter kwamen. Mijn ploeggenoot bij ADO Den Haag Jessie van Leeuwen en ik kwamen de tweede helft samen als verdedigers in het veld en het begon meteen beter te lopen. Het bleef helaas 0-2, maar persoonlijk debuteerde ik goed.”

Trotse vader en trouwe supporter Rob van Dijk beziet de sneltreinontwikkelingen bij zijn dochter vol tevredenheid. “In de voorbereiding op het seizoen heeft Mandy veel gespeeld. Bij de start van de competitie in de met 0-3 verloren thuiswedstrijd tegen PSV/FC Eindhoven bleven de jonkies op de bank, maar kreeg Mandy toch nog haar eerste speelminuten. Daarna is de opstelling gewijzigd en kwam Mandy in het basiselftal. Met haar erbij werd drie keer achtereen gewonnen. Het lijkt erop dat Mandy een basisplaats heeft veroverd en alleen wordt gewisseld als ze moe is. En dan na ADO Den Haag ook nog eens in Oranje. Het kan niet op.” Mandy van Dijk zelf is ook zeer tevreden. “Ik speel nu al een tijdje in de basis bij ADO Den Haag en het gaat heel goed. Volgens het team en de technische staf ga ik met grote sprongen vooruit, dus dat is lekker. Daarom heeft Sarina mij er bij Oranje weer bij kunnen krijgen. Bij ADO Den Haag sta ik links- of rechtshalf, afwisselend met Teresa Noyala. Teresa komt uit de Verenigde Staten en is Mexicaans international. Wij hebben een click en combineren goed op het middenveld. Ik heb het heel erg top naar mijn zin met voetballen!”

AGENDA:
Donderdag 27 september 2012
ADO Den Haag-FC Rossiyanka (Women Champions League), 19:30 uur, Kyocera Stadion, Den Haag-Forepark.
Zondag 30 september 2012
ADO Den Haag-Ajax (Women BeNe League), 14:30 uur, Kyocera Stadion, Den Haag-Forepark.

STATISTIEKEN 3 LAATSTE COMPETITIEWEDSTRIJDEN MANDY VAN DIJK
Vrijdag 31 augustus 2012
SC Telstar - Vrouwen ADO Den Haag 1-4 (1-3)
Aantal toeschouwers: 350
Opstelling ADO Den Haag (vr.): Barbara Lorsheijd, Paola van der Veen, Mandy van Dijk (79. Ilse van der Windt), Lucienne Reichardt, Brittany Persaud (89. Michelle Vrieling) , Sheila van den Bulk, Renate Jansen, Teresa Noyola, Yvette van der Veen, Roxanne Koopman (65. Bouchra Moudou), Kitty Susan.

Vrijdag 7 september 2012
Vrouwen ADO Den Haag - SC Heerenveen 3-1 (1-0)
Aantal toeschouwers: 550
Opstelling ADO Den Haag (vr.): Barbara Lorsheijd, Paola van der Veen, Mandy van Dijk (84. Ilse van der Windt), Lucienne Reichardt, Brittany Persaud (63. Bouchra Moudou), Sheila van den Bulk, Renate Jansen, Teresa Noyola, Yvette van der Veen, Roxanne Koopman (46. Lineth Beerensteyn), Kitty Susan.

Vrijdag 21 september 2012
FC Utrecht – Vrouwen ADO Den Haag 0-3 (0-1)
Aantal toeschouwers: 250
Opstelling ADO Den Haag (vr.): Barbara Lorsheijd, Marleen Joore, Paola van der Veen, Yvette van der Veen, Mandy van Dijk, Brittany Persaud (46. Libby Guess), Sheila van den Bulk, Renate Jansen, Teresa Noyola, Lineth Beerensteyn (67. Bouchra Moudou), Kitty Susan (80. Marissa Compier).

Op de foto: Het ADO Den Haag trio Lineth Beerensteyn (DHC), Jessie van Leeuwen (RKAVV) en Mandy van Dijk (S.V. Honselersdijk) in Oranje onder 17 jaar.

Sosef & v/d Knaap