1963 De oprichting
maandag 19 januari 2004

Zijn we eigenlijk niet een jaartje te laat met dat 40-jarige jubileum? Nou, het is maar hoe je het bekijkt.
Zoals vorige week al vermeld, werd het volleyballen vrijwel direct opgestart, in een vergadering in december
1963 werd trots gemeld "dat ook een 4e team is ingedeeld in poule B door de Westlandse Volleybal Bond", klinkt toch verdacht veel als een vereniging. Een krantenbericht uit die tijd over het wel en wee van de Dijkse sportvereniging meldt dan ook "Het een en ander resulteerde in een - overigens nog niet officiƫle - oprichting op 8 mei van dit jaar (1963 KV) van de neutrale Sportvereniging Honselersdijk ....". In datzelfde artikel wordt nog een link gelegd tussen Honselersdijkers en het Oranjehuis via het kasteel van Frederik Hendrik om de clubkleuren oranje-wit-blauw te verklaren (wie weet klopt het, wie een betere verklaring weet wordt bij deze uitgenodigd om die te geven), en dan verderop leest men: "Men is begonnen om een clubblad- met oranje omslag! - in 't leven te roepen en door huis-aan-huis verspreiding de Honselersdijkse jeugd - met succes overigens! - op te wekken tot lid te worden.". Huis-aan-huis, kan je het je voorstellen, terwijl je nu zowat gestudeerd moet hebben om onze onvolprezen periodiek nog in de bus te krijgen? De eerste twee bladen (of misschien wel alle bladen, dat weet ik niet) van het eerste nummer heb ik nog gevonden, en hieronder weergegeven, en inderdaad: "OPGERICHT 8 MEI 1963" staat er.
Oeps, 1963! Gelukkig, want als je iets viert wil je dat toch goed doen, vinden we vervolgens toch "Notulen van de oprichtingsvergadering op 6 Mei 1964 in de Wingerd", de enige echte officiƫle oprichtingsdatum.

Conclusie: Nee, we zijn NIET een jaartje te laat met dat jubileum, we zijn afgelopen jaar WEL vergeten even stil te staan bij het 40-jarig bestaan van het clubblad, toch een misser van formaat voor een vereniging die (en zo hoort het) elke gelegenheid aangrijpt voor het bouwen van een feestje....

Condubouw