1964-1965 Het gaat natuurlijk om de punten
maandag 9 februari 2004

Wie nam in 1908 het allereerste doelpunt in de geschiedenis van het toen nog trainerloze Feyenoord (`Voor een eenvoudige club was een oefenmeester in die tijd een ongekende weelde`, aldus de officiële clubsite) voor z`n rekening? Wie mocht zich als eerste Ajacied in 1900 na het allereerste doelpunt voor de Amsterdamse club eventjes `topscorer aller tijden` noemen? En – vooruit, we beschikken tenslotte over een top-drie in Nederland – wie was de allereerste goalgetter voor PSV. In 1914. Want PSV werd weliswaar opgericht in 1913, maar nam pas aan de competitie deel in 1914.
Mooie vragen, die een duik in het digitale archief dat internet heet, rechtvaardigen.
Maar wie nam nu de allereerste officiële treffer van onze SV voor z`n rekening? Zo op het oog een moeilijker te beantwoorden vraag. Maar kijk niet raar op, als menig oudgediende deze vraag volmondig beantwoordt met….
SV Honselersdijk startte haar competitie-avontuur zowaar

met een zege. Jammer genoeg werd de eerste Dijkse treffer niet op het eigen sportpark geproduceerd, maar verdwijnt het eveneens Westlandse Wateringen in de annalen: `Nieuwe club Honselersdijk debuteert met 3-0 zege` kopte de pers.
Spelen we nu in de 2e Klasse van de KNVB, bij de start in 1964 kwamen we uit in de 3e Klasse van de HVB. Zeg maar de huidige 6e Klasse. Met De Zeeuw in de goal, achterin Zonneveld en Stoorvogel, `op het middenveld` Danenberg, Prins en Karreman en voorin Beers, Koornneef, Stoorvogel, Lugtenburg en Van Paassen. Er werd kennelijk met een – inmiddels naar de eeuwige jachtvelden verdrongen – 2-3-5-formatie gestart.
Maar wie nam nu die eerste Dijkse treffer voor z`n rekening? `Natuurlijk waren de Dijkenaars aanvankelijk nog niet zo ingespeeld, maar ze beschikte over een hechte verdediging`. Met vijf voorwaartsen, zal het haast wel één van de voorhoedespelers zijn geweest. `In de voorhoede kon de rechtsbuiten weliswaar nog niet tot grote daden komen, doch gaandeweg werden Stoorvogel en Koornneef steeds gevaarlijker`.
En met laatstgenoemde hebben we de allereerste maker van een Dijks competitiedoelpunt te pakken: G. Koornneef. Bekijken we de foto die het krantenartikel van toen vergezelt, dan kunnen we niet anders dan concluderen dat de G. voor Gerrit staat… Nog stééds uitermate betrokken bij het resultaat van het eerste! Toch, Gerrit?
Oh ja, Gerrit zorgde tegen `de wat oudere Wateringers` ook voor de 0-2 en – naar eigen zeggen – 0-3.
Natuurlijk schrijf je met zo`n eerste doelpunt geschiedenis. Maar de doelpuntenmaker van toen zal het beamen: de ballen die er dit seizoen aan de goeie kant ingaan, zijn véél belangrijker. Ook al schrijven die ballen dan – in tegenstelling tot zijn primeur – vaak géén geschiedenis…
Het Eerste van SV Honselersdijk beëindigde haar eerste seizoen, het seizoen 1964-1965, op de 6e stek in de 3e Klasse A. Met toen nog twee punten per overwinning werden er in totaal 14 punten vergaard, in 16 duels. Na de eerste van Gerrit volgden er nog 24. Het `al wat oudere` VELO eindigde 8e. Kampioen? KTB, vóór VOG. KTB? VOG? 1965!

Prins Group