1965-1966 Andere tijden
maandag 16 februari 2004

Veertig jaar is tóch een hele tijd. Dat wordt je meer dan duidelijk, als je – zoals ik op dit moment – je iedere week verdiept in wat er in de zestiger jaren met onze club gebeurde.
Pak 16 april 1966. Het standaardelftal is kampioen geworden. Inderdaad, seizoen twee leverde al de eerste titel op!
VOG (nota bene 4e Klas KNVB`er uit de jaren `50!), dat het seizoen ervoor nog 2e eindigde, moest er in de beslissende wedstrijd stevig aan geloven. Het werd uiteindelijk 7-1 voor de `Oranjehemden`.
Maar wat maakt 1966 nu zo anders dan 2004? Om te beginnen natuurlijk een titel. Maar ook het doelpunt van VOG. Dat `tegenpunt` werd genoemd. Als je dat woord nu op of rond een voetbalveld in de mond neemt, word je waarschijnlijk niet serieus genomen en denken je omstanders op z`n minst dat je `op hockey zit`.
Het tegendoelpunt kwam overigens op naam van de rechtsbinnen van VOG. Jeugdigen onder ons krabben zich nu achter de oren. Rechtsbinnen? Waar moet je die plaatsen?
Ná de kampioenswedstrijd werd het allemaal nóg opvallender. Eerst de kleedtent in én natuurlijk weer uit. Daarna gingen de kersverse kampioenen in optocht door het dorp. Kan ik me wat bij voorstellen. Voorafgegaan door – daar zijn ze weer, de band was innig in die tijd! – Honsels Harmonie. En daar wordt het al wat minder hedendaags.
De kampioensreceptie speelde zich af in Café bij `t Hof. Ook toen was iedere wedstrijd kennelijk al het nakaarten waard. Of is die slagzin juist toen ontstaan?
In ieder geval, voor een receptie verlaat je nu het clubhonk niet meer. Het zou niet eens in de hoofden van de bestuurders opkomen, de feestelijkheden buitenshuis te ondergaan!
Wie zie je dan op zo`n receptie? Naast wat zusterverenigingen (en een paar – héél teleurstellend indertijd – niet, zoals `Naaldwijk, Monster en De Lier`) óók de Burgemeester… Én de `Inspekteur van Politie`. Kom daar nu maar `ns om! De eerste, de burgervader, zal je zéker niet tegenkomen. De tweede, de Hermandad, hooguit als het kampioensfeest uit de hand loopt…
Uit de hand lopen deed het overigens absoluut niet, op 16 april 1966. Sterker nog, de feestvierders kregen een compliment: `het werd een daverende avond, er werd veel gelachen en gepraat en gelukkig niet veel gedronken`. En die laatste opmerking werd niet door de penningmeester gemaakt, want die zat er die avond – volgens het verslag – bij met een gezicht als een oorwurm. Gedronken werd er derhalve wel, maar kennelijk wisten de feestvierders zich wat alcoholge- danwel misbruik betreft aardig in de hand te houden! Tot grote tevredenheid van het verenigingsbestuur.
Er zat dat tweede seizoen overigens een 12 – 0 overwinning (!) tussen de uitslagen. Tegen `de fabrieksploeg van Van der Heem`. Met een `zevenklapper` van Kees van Dijk! Benieuwd of iemand dat in het eerste van De Dijk ooit heeft geëvenaard! Toon v.d. Zalm kwam er hetzelfde seizoen dichtbij. Want in de reeds gememoreerde kampioensmatch nam hij er naar het schijnt zes voor z`n rekening! Diezelfde V.d. Zalm vormde twee maandjes na het behalen van de titel het middelpunt van een op het oog heuse rel tussen de ’s-Gravenzandse SV en SV Honselersdijk. Ja, ja, ook toen werd er al lustig over en weer gespeculeerd wie het met wie ging doen…!

Van der Meer verzekeringen